De Insignia Country Tourer is een uitstekende gezinsbreak om al eens een wiel naast de gebaande wegen te zetten. Hij behoudt de kwaliteiten van de Sports Tourer, met in de eerste plaats een ruime koffer van 560 liter, en voegt daar 25 mm extra bodemvrijheid, een koetswerkbescherming en een protectie onder de voor- en achterbumper aan toe. En om het plaatje compleet te maken wordt ook een 4×4-aandrijving met koppelvectoring aangeboden, die een individuele krachtverdeling op elk wiel toelaat dankzij twee elektronisch gestuurde koppelingen. Deze 4×4-aandrijving is beschikbaar op de krachtigste benzinemotor, de 2.0 Turbo met 260 pk (maar jammer niet op de uitstekende, kleine 1.5l met 140 of 165 pk) en de dieselversies: de 2.0 CDTI 170 pk en de 2.0 Bi-Turbo 210 pk.
Advertentie – lees hieronder verder
Let it snow
We mochten plaatsnemen in deze laatste configuratie, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat … op een parcours dat uitsluitend uit gebaande wegen bestond. Opel koestert met dit model dus duidelijk geen ernstige terreinambities, zoals ook blijkt uit de afwezigheid van een «off-road» stand in de setup van het Flex-Ride chassis. Toch konden we de kwaliteiten van de vierwielaandrijving stevig op de proef stellen tijdens de testritten in de Zwitserse Alpen in veranderlijke, winterse omstandigheden, waarbij vooral de efficiëntie op de besneeuwde ondergrond opviel. Maar met of zonder sneeuw behoudt deze Country Tourer steeds het karakter van een gedegen kilometervreter dat typisch is voor de Insignia, die een hoogstaand rijcomfort en een voorspelbaar en veilig rijgedrag verzekert.
Besluit
De Country Tourer bezorgt de reeds zeer geslaagde Insignia break nog wat meer persoonlijkheid en bijkomende gemoedsrust in omstandigheden met minder grip. Dat maakt van deze variant zeker een interessante cocktail.
+
Geslaagde look
Echte 4×4-aandrijving
Efficiënt in winterse omstandigheden
Wegkwaliteiten intact
–
Geen « off-road » stand
1.5 Turbo niet met 4×4 beschikbaar
Opel Insignia Country Tourer 2.0 Bi-Turbo AT8 4×4 : technische fiche
Motor : 4-cilinder bi-turbodiesel, 1.956cc; 210pk bij 4.000tr/min; 480Nm bij 1.500tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.004/1.941/1.525
Leeggewicht (kg) : 1.716
Koffervolume (l) : 560
Tankinhoud (l) : 62
0 – 100 km/u (sec.) : 8
Prijs : € 42.700 BTWi
Vermogen : 210 pk
Topsnelheid : 228 km/u
Opg. gem. verbruik : 7,2 l/100km
CO2 : 191 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be