Autotests

TEST Porsche 911 GT3 Touring: Een droom voor discrete chauffeurs

Het is niet omdat je een “track ready” sportwagen verkiest, dat je er ook een overdosis aan spoilerwerk bij wil. Net daarom biedt Porsche een GT3 aan voor de niet-exhibitionisten.

Geschreven door Laurent Zilli | 21/09/2021

De Porsche 911 GT3 schreef al een lang en mooi verhaal. De eerste zag 20 jaar geleden het levenslicht, met de 996-generatie, en maakte al furore nog voordat hij werd uitgebracht, toen de legendarische Walter Röhrl een ronde van de Nürburgring in minder dan 8 minuten voltooide, een primeur voor een productieauto.

Iconische dynastie

Maar eigenlijk is de GT3-mythe veel ouder. Want wat is een GT3? Het is een raceauto die zo trouw mogelijk blijft aan de elementen van een “klassieke” 911. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een GT2, die ruwer en moeilijker te besturen is, en die zich serieuze vrijheden gunt tegenover de originele motor en het chassis.

Het is duidelijk dat de GT3 bijna een echte raceauto is, die zonder racelicentie bestuurd kan worden en zorgeloos honderden uren op een circuit kan afhaspelen. Maar de eerste 911 in deze soort was ook een legende, een echt collector’s item: de 2.7 RS, die in 1973 werd gelanceerd. Kortom, de GT3 is niet alleen de zuiverste 911, maar ook degene met de oudste roots.

Mechanische zuiverheid

Porsche 911 GT3 Touring

Tegenwoordig kan je ook stellen dat de GT3 de authentiekste van alle 911’s is, omdat hij intussen de enige in het hele gamma is die trouw blijft aan één principe: de atmosferische motor.

Neen, hier is nog geen magische boost aanwezig voor de fantastische flat six 4 liter. Die is trouwens identiek aan de vorige GT3, behalve dat de ingenieurs er nog eens 10 pk extra uit hebben gepuurd, goed voor een totaal van 510 paarden. Dat vermogen wordt enkel naar de achterwielen gestuurd, via een handgeschakelde zesversnellingsbak, of naar keuze een PDK met 7 verhoudingen voor wie schakellui is.

Esthetische zuiverheid

Porsche 911 GT3 Touring

Laten we tot slot overgaan tot wat ons vandaag het meest interesseert: het Touring Package.

De GT3 is nooit discreet geweest. Hij was steeds breder en lager dan de andere 911’s. En hij was vooral meer ‘aangekleed’ met een imposante achtervleugel om de aerodynamische prestaties te optimaliseren. Gelukkig voor wie die spoilerwinkel wat te opzichtig vond, stak de technologische vooruitgang op dit vlak een handje toe!

Porsche 911 GT3 Touring

Tegenwoordig is het inderdaad mogelijk om evenveel neerwaartse druk op de achteras te bekomen met een discrete intrekbare spoiler als met de enorme vaste vleugels. Zo wordt de 911 GT3 sinds de vorige generatie ook aangeboden met het Touring Package, waarbij de vaste spoiler wordt vervangen door een variant die zich alleen ontplooid wanneer het nodig is, waardoor de 911 de overige tijd zijn zuivere lijn kan behouden.

Over smaak valt natuurlijk niet te discussiëren, maar persoonlijk geven we hier de voorkeur aan. Als je echter echt van plan bent om heel regelmatig met de auto op een circuit te rijden, of hem zelfs aan competities te laten deelnemen, krijgt de vaste spoiler, die handmatig instelbaar is voor nog meer downforce, de voorkeur, vooral in combinatie met het Clubsport-pakket. Maar dat is een ander verhaal.

Nog dichter bij de autosport

Voor deze nieuwe generatie van de GT3 heeft Porsche natuurlijk zijn succesformule overgenomen en ze nog een beetje verder verfijnd. Eén van de gebruikelijke ingrediënten is afslanking, met in dit geval een “light” beglazing, koolstof hier, magnesium daar…

Porsche 911 GT3 Touring

De GT3 met handgeschakelde transmissie weegt zo 1.418 kg, dat is 80 kg minder dan een basis-Carrera, en 222 kg minder dan een 911 Turbo, die we al in de S-versie hebben getest.

Eerder hadden we het al over de klassieke ingrediënten, zoals de atmosferische motor, de achterwielaandrijving en de handgeschakelde transmissie, maar er zijn tal van minder klassieke items, zoals de meesturende achteras en vooral de primeur op een standaard-Porsche: een vooras afkomstig uit de autosport, die werd overgenomen van de 911 RSR, die zegevierde in Le Mans.

Kortom, de nieuwe 911 GT3 is zeker geen slappe koek. Dat bewees hij ook door een nieuwe recordtijd op de Nordschleife neer te zetten: 6’59.927. Hierna zou je al schrik krijgen om zelf het stuur te nemen…

Subliem

Porsche 911 GT3 Touring

Ik ga niet liegen: ik had inderdaad een lichte vrees toen ik achter het stuur mocht plaatsnemen. Een eerdere ervaring in een GT2 RS in 2018 had me een klein trauma bezorgd, en sindsdien ben ik op mijn hoede voor alles wat op een “911 GT” lijkt.

Ik ben namelijk geen echte piloot, maar slechts een ervaren bestuurder, waardoor die rit in de GT2 RS best angstaanjagend was. Ik had het gevoel dat die auto me de dood wou injagen: hij vergaf niets en zijn reacties waren zeer brutaal. Dat was erover voor mij! Maar zoals reeds vermeld, zijn GT2’s bruten voor piloten, niet de GT3’s…

Het was in Duitsland dat Porsche ons liet kennismaken met zijn nieuwe GT3 Touring Pack. En niet op een banaal stuk Autobahn, oh nee. We zaten in de regio Trier, met zijn reliëf, zijn bossen, zijn kleine, slingerende wegen, op een route in het zog van Walter Röhrl (inderdaad!), die we uiteraard onmogelijk konden volgen aan het stuur van zijn GT3… van de eerste generatie.

Deze test was een van de weinige keren dat ik in volledige extase ben geraakt in een auto. De GT3 is veel minder krachtig dan een 911 Turbo, maar hij is zoveel communicatiever, sensationeler en… zuiverder.

Porsche 911 GT3 Touring

Het duurt slechts een paar minuten om hem goed aan te voelen, zodat je genoeg vertrouwen krijgt om zijn volledige capaciteiten te benutten. Hij is altijd wild, altijd angstaanjagend sportief, maar vooral altijd voorspelbaar en handelbaar. Hij is nooit intimiderend, in tegenstelling tot die duivelse GT2. En dan is er de motor die gewillig tot 9.000 toeren klimt… My God!

Het lot had me jammer genoeg een PDK-versie toegewezen. Oké, die legt de 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden af, in plaats van 3,9 voor de handgeschakelde bak, maar voel je dat dat verschil echt? Ik vind dat het echte rijplezier wordt geleverd door het derde pedaal en de pook die je in de hand hebt. Net dat maakt de GT3 tot mijn favoriete versie van de 911.

Dat gecontroleerde temperament van de GT3, zijn precisie, zijn wendbaarheid, zijn speels gevoel… Ik zal het me nog lang herinneren.

Conclusie

Met 140 pk minder dan een 911 Turbo bewijst de GT3 dat niet alleen het vermogen belangrijk is voor een sportwagen. Er is nog veel meer. Deze 911 heeft al het andere, en het is de eerste “racewagen voor de openbare weg” die ons zo kon verleiden!

Porsche 911 GT3 Touring

Porsche 911 GT3 Touring: technische fiche

Motor: 6-cilinder, boxer, benzine, atmosferisch, 3.996cc ; 510pk bij 8.400t/min ; 470Nm

bij 6.100tr/min.

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak

L/B/H (mm): 4.573/2.027/1.279

Leeggewicht (kg): 1.418

Koffervolume (l): 132

Tank (l): 64

0-100 km/u (sec.): 3,9

Prijs: 179.640 € BTWi

Top: 320 km/u

Gem. verbruik: 12,9 l/100km

CO2: 292 g/km

Score van de redactie

Pluspunten

  • Discrete agressiviteit van de Touring
  • Zuiver en hyper sensationeel
  • Handelbaar
  • Minder duur dan een Turbo…

Minpunten

  • Maar nog steeds verschrikkelijk duur!

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook