Laat je niet misleiden door zijn look, want wat je hier ziet, is niet de nieuwe Renault Kangoo maar wel de nieuwe Express. Beide modellen delen een zeer vergelijkbare snuit, maar achteraan verraadt hij zijn afstamming met… de Dacia Dokker wiens carrière bijna ten einde loopt. Los van de nieuwe voorpartij zien we een dashboard dat eveneens duidelijk geïnspireerd is op dat van de Kangoo.
De boordplank krijgt een massieve, horizontale opbouw en maakt het verschil met een multimediascherm van 8 inch dat de nodige connectiviteit met smartphones biedt.
Hoewel de Express geen maat is voor de 12 rijhulpsystemen die zijn grote broer biedt, beschikt hij wel over de basics zoals Hill Start Assist, Trailer Stabilisation Assist en een achteruitrijcamera.
Advertentie – lees hieronder verder
Zelfs op praktisch vlak biedt de Express enkel het strikt noodzakelijke: één enkele schuifdeur aan de rechterkant en een nuttig laadvermogen van 650 of 780 kg al naargelang je voor de diesel- of benzinemotor kiest. De Express heeft ook een neerklapbare passagiersstoel, een verstelbaar tussenschot om de nuttige laadruimte van 3,3 tot 3,7 m³ te vergroten en objecten met een lengte tot 2,36 m te kunnen laden.
“Minder”, maar niet kaal
Onderweg blijkt de 1.5l dCi-motor van 95pk ruim voldoende om de 1.400 kg wegende bestelwagen vlot uit de startblokken te krijgen. Met een dieselkoppel van 270 Nm komt hij zelfs vinnig uit de hoek. Uiteraard is het allemaal een beetje ‘minder’ dan in de Kangoo: de stuurinrichting voelt minder verfijnd aan, de versnellingsbak is minder goed geleid en schakelt ook minder soepel en de geluidsisolatie is niet zo efficiënt.
Deze minpuntjes staan een commercieel succes echter niet in de weg, want deze Express zal snel aanslaan bij klanten die gevoelig zijn voor zijn financiële argumenten. De 1,5 liter dCi 95 versie koop je al vanaf € 19.965 exclusief BTW.
Op het eerste zicht lijkt die prijs hoog te liggen, maar het is € 2.400 goedkoper dan een gelijkwaardige Kangoo. Hij blijkt bovendien spaarzaam in gebruik, want tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km.
Conclusie
De Renault Express wil vooral een rationele oplossing aanbieden en mikt op klanten die op zoek zijn naar een zuinige, betaalbare en efficiënte bestelwagen zonder dat ze al te veel toegevingen moeten doen op vlak van veiligheid of comfort.
Renault Express Van 1.5 dCi 95: technische fiche
Motor : 4-cilinder, turbodiesel ; 1.461cc ; 95pk bij 3.000 tot 3.750 t/min ; 240Nm bij 1.750 tot 2.000 t/min.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak.
L/B/H (mm): 4.393/1.775/1811
Leeggewicht (kg): 1.401 kg
Laadvermogen (kg) : 650 kg
Laadvolume (m³) : 3,3 – 3,7
Sleepvermogen (kg) : 1.500
Tank (l) : 50
Gem. verbruik (l/100km) : 5,1
CO2 (g/km) : 134
Prijs (€ excl. BTW) : €19.965
- Praktische aspecten voldoen voor dagelijks gebruik
- Voldoende connectiviteit
- dCi 95 motor is vlot en zuinig
- Het geheel blijft erg licht
- Vrij hakerige bediening versnellingsbak
- Geen scherpe basisprijs
- Eerder gedateerd rijgedrag
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be