Autotests

TEST Renault Express Van: De rationele keuze

Omdat de nieuwe Renault Kangoo een stap upmarket zet, komt er ruimte voor een rationeler model. De Express-versie zal die rol op zich nemen. Die naam maakt overigens een comeback binnen het gamma, want de Renault Express-versie is immers geen onbekende…

Geschreven door Nicolas Morlet | 14/10/2021

Laat je niet misleiden door zijn look, want wat je hier ziet, is niet de nieuwe Renault Kangoo maar wel de nieuwe Express. Beide modellen delen een zeer vergelijkbare snuit, maar achteraan verraadt hij zijn afstamming met… de Dacia Dokker wiens carrière bijna ten einde loopt. Los van de nieuwe voorpartij zien we een dashboard dat eveneens duidelijk geïnspireerd is op dat van de Kangoo.

Renault Express Van 2021 interieur

De boordplank krijgt een massieve, horizontale opbouw en maakt het verschil met een multimediascherm van 8 inch dat de nodige connectiviteit met smartphones biedt.

Hoewel de Express geen maat is voor de 12 rijhulpsystemen die zijn grote broer biedt, beschikt hij wel over de basics zoals Hill Start Assist, Trailer Stabilisation Assist en een achteruitrijcamera.

Renault Express Van

Zelfs op praktisch vlak biedt de Express enkel het strikt noodzakelijke: één enkele schuifdeur aan de rechterkant en een nuttig laadvermogen van 650 of 780 kg al naargelang je voor de diesel- of benzinemotor kiest. De Express heeft ook een neerklapbare passagiersstoel, een verstelbaar tussenschot om de nuttige laadruimte van 3,3 tot 3,7 m³ te vergroten en objecten met een lengte tot 2,36 m te kunnen laden.

Renault Express Van 2021 cargo

“Minder”, maar niet kaal

Onderweg blijkt de 1.5l dCi-motor van 95pk ruim voldoende om de 1.400 kg wegende bestelwagen vlot uit de startblokken te krijgen. Met een dieselkoppel van 270 Nm komt hij zelfs vinnig uit de hoek. Uiteraard is het allemaal een beetje ‘minder’ dan in de Kangoo: de stuurinrichting voelt minder verfijnd aan, de versnellingsbak is minder goed geleid en schakelt ook minder soepel en de geluidsisolatie is niet zo efficiënt.

Deze minpuntjes staan een commercieel succes echter niet in de weg, want deze Express zal snel aanslaan bij klanten die gevoelig zijn voor zijn financiële argumenten. De 1,5 liter dCi 95 versie koop je al vanaf € 19.965 exclusief BTW.

Renault Express Van 2021 drive

Op het eerste zicht lijkt die prijs hoog te liggen, maar het is € 2.400 goedkoper dan een gelijkwaardige Kangoo. Hij blijkt bovendien spaarzaam in gebruik, want tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km.

Conclusie

De Renault Express wil vooral een rationele oplossing aanbieden en mikt op klanten die op zoek zijn naar een zuinige, betaalbare en efficiënte bestelwagen zonder dat ze al te veel toegevingen moeten doen op vlak van veiligheid of comfort. 

Renault Express Van 2021

Renault Express Van 1.5 dCi 95: technische fiche

Motor : 4-cilinder, turbodiesel ; 1.461cc ; 95pk bij 3.000 tot 3.750 t/min ; 240Nm bij 1.750 tot 2.000 t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak.

L/B/H (mm): 4.393/1.775/1811

Leeggewicht (kg): 1.401 kg

Laadvermogen (kg) : 650 kg

Laadvolume (m³) : 3,3 – 3,7

Sleepvermogen (kg) : 1.500

Tank (l) : 50

Gem. verbruik (l/100km) : 5,1

CO2 (g/km) : 134

Prijs (€ excl. BTW) : €19.965

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook