TEST: Renault Scenic 1.3 TCe

De 1.2 TCe  wordt bij Renault bedankt voor bewezen diensten en geeft de fakkel door aan een gloednieuwe 1.3 TCe die voor het eerst wordt gebruikt in de Scénic.

Gepubliceerd op 13 juli 2018
Leestijd : 2 min

Deel

TEST: Renault Scenic 1.3 TCe

Nieuwe start

De 1.2 TCe  wordt bij Renault bedankt voor bewezen diensten en geeft de fakkel door aan een gloednieuwe 1.3 TCe die voor het eerst wordt gebruikt in de Scénic.

De motor heeft een cilinderinhoud van 1.332 cc en is een vrucht van de samenwerking tussen de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie en Daimler. Hij zal dus stelselmatig onder de motorkap van de meest uiteenlopende modellen worden gemonteerd. Hij werd ontwikkeld om ingezet te worden in het B-segment (Clio, Micra …) en C-segment (Mégane, Scénic, A-klasse …), maar ook in veel grotere modellen, zoals de Renault Talisman. Een belangrijke motor die de spil van het Renault-gamma vormt.

Bijzonder soepel

De Scénic krijgt de eer om als eerste dit nieuwe motorblok te gebruiken. Dit is meteen een uitgelezen kans om deze compacte éénvolumewagen te herontdekken, want dergelijke modellen krijgen het steeds lastiger om op te boksen tegen de groeiende SUV-concurrentie. De 1.3 TCe is leverbaar met drie vermogens : 116, 140 of 163 pk. Het maximale motorkoppel staat al vanaf 1.600 opm paraat en toont zich opmerkelijk soepel, ook in lage toerentallen. Het heeft echter ook weinig nut om hem hoog in de toeren te jagen, want het maximale vermogen wordt al bij 5.000 omwentelingen bereikt. De versie met 115 pk houdt het zelfs al bij 4.500 opm voor bekeken! De motor komt het beste tot zijn recht wanneer je hem als ‘goede huisvader’ gebruikt, want hij reageert erg lineair tijdens het accelereren. Jammer genoeg mist hij daardoor wat karakter. Ook de versnellingsbak is voor verbetering vatbaar. Het ontbreekt de manuele transmissie aan schakelprecisie en de automatische EDC 7 is niet altijd even reactief.

Advertentie – lees hieronder verder

Interessant om te weten: de nieuwe motor is met een normverbruik van 5,4 tot 5,5 l/100 km gemiddeld 8% zuiniger dan zijn voorganger.

Besluit

Deze 1.3 TCe is een bijzonder soepele motor die altijd vlot reageert en bovendien zuinig blijft. Het is in elk opzicht een waardige opvolger voor de oude 1.2!

Voor
  • Motor reageert vlot bij lage toerentallen
  • Brede koppelrange
  • Bescheiden verbruik
Cons
  • Motorgeluid bij belasting
  • Versnellingsbakken zijn voor verbetering vatbaar
  • Gebrek aan karakter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.