Moeten we u met superlatieven overladen? Dat is wellicht niet nodig, want ook u weet, zonder dat u er misschien ooit één van dichtbij hebt gezien, dat een Rolls-Royce het summum van verfijning op vier wielen is, die zowaar een koninklijk gevoel levert. En een Rolls-Royce cabriolet draagt nog verder bij tot die pracht, in zulke mate dat zelfs de zon er wat bij verbleekt. Een effect dat de voorbije zomer duidelijk merkbaar was…
Moeten we de Dawn beoordelen zoals een andere wagen, met een analyse gebaseerd op de vergelijking met de concurrenten? Maar welke concurrenten dan? Bentley heeft nog geen open versie van zijn Mulsanne. De Mercedes S Klasse Cabrio dan misschien? Maar is een wagen die amper de helft kost van de prijs van de Dawn wel een echte concurrent? We bekijken het wel.
Advertentie – lees hieronder verder
« Kleine » Rolls
Uit professionele reflex willen we u toch nog enkele feiten meegeven over deze fraaie nieuwkomer, die trouwens de enige cabriolet in het gamma van Rolls-Royce is, aangezien de Phantom Drophead werd afgevoerd.
Enkele cijfers. De Dawn is 5,29 meter lang, bijna 2 meter breed en 1,5 meter hoog. De constructeur vertelde ons trouwens met een vleugje Britse humor dat deze wagen het “laagste”model is uit zijn merkgeschiedenis. Hij heeft natuurlijk ook het typische kenmerk van een Rolls: de ellenlange motorkap. En die is noodzakelijk om de enorme 6.6 liter onder te brengen. Deze V12 produceert 570 pk tussen 1.500 en 5.000 tr/min – een uniek toerentalbereik – en 780 Nm bij 1.500 tr/min, die de opdracht hebben de 2,5 ton wegende Dawn vlot in beweging te krijgen. Kortom, dit is een gigantische wagen.
We waren dan ook verbaasd toen we het laatste cijfer zagen dat we u willen meedelen: 295 liter. Dat is de kofferinhoud, in gesloten toestand. Want als de uit de kluiten gewassen kap onder de edelhouten bedekking verdwijnt, krimpt het koffervolume met nog eens 51 liter. Daarmee is het onmogelijk alle bagage mee te nemen van de vier inzittenden die in deze riante koets kunnen plaatsnemen. Maar is de Rolls-Royce Dawn eigenlijk wel ontworpen om te reizen? Is hij niet vooral een cruiser om op de boulevards van Cannes, Miami of Malibu te flaneren?
Welcome on board
En nu is het tijd om iets te zeggen over de dingen die u verwacht te lezen. Zoals de manier waarop een Rolls u aan boord ontvangt, met uw voeten op het dikke wollen tapijt, gevleid in de lederen fauteuils – neen, hier kunnen we niet van stoelen spreken – die zich zacht om uw lenden sluiten, de heerlijke geur van edelhout opsnuivend, terwijl uw vingers over de hoogwaardige metalen elementen glijden? Maar dat wist u waarschijnlijk al. Zoals u wellicht ook al wist dat in een Rolls-Royce de bediening van de lichten, de versnellingsbak of de airco op de oude manier gebeurt, waarachter echter moderne elektronica schuilgaat. Ook al was u daarvan allemaal op de hoogte, toch is er nog iets dat aan uw aandacht ontsnapt. De ervaring en het gevoel dat dit allemaal oplevert, ontbreekt nog. Het kan gek lijken voor een bestuurder van een “normale” auto, maar ja: zelfs de temperatuur van de airco instellen, zelfs een knipperlicht activeren, is in een Rolls-Royce een heel andere ervaring.
Minder goed, maar toch veel beter
Onze taak bestaat er ook in een parallel te vinden met een andere wagen die we eerder hebben vermeld. Vandaag is de Mercedes S Klasse Cabrio wellicht de beste topklasse cabriolet op de markt. Op elk vlak: de beschikbare technologie, de aandrijving, het rijgedrag, de prestaties, het comfort, de veiligheid … Alles. De S Klasse Cabrio benadert gewoon de perfectie. Ja, inderdaad. Zelfs de Rolls-Royce Dawn moet zijn meerdere erkennen in de technische superioriteit van de Mercedes. Net zoals de Ghost tegenover de S Klasse berline, en zeker de Maybach-versie. Maar die buiging gebeurt puur uit hoffelijkheid, want geen van beide speelt eigenlijk in dezelfde categorie. En van zijn kant weet ook de S Klasse dat hij ondanks zijn onnavolgbare technische kwaliteiten er nooit in zal slagen het absolute vorstelijke rijgevoel te bieden dat men heeft achter het stuur van de Rolls-Royce Dawn.
Contrast
Dat gevoel spruit voort uit het contrast dat bestaat tussen de proporties van de wagen en de finesse van elk bedieningselement. Dat enorme contrast is er ook tussen het volume, nogmaals, van de Dawn en het effect dat een druk van uw voet op het rechterpedaal teweeg brengt. Want als u nog nooit een Rolls-Royce voorbij zag komen zonder het minste geluid te produceren, kan u zich moeilijk voorstellen dat de Dawn de sprint van 0 tot 100 km/u in 5 seconden afwerkt. En gelooft u dat de inzittenden (de voorste althans) zelfs bij 200 km/u rustig met elkaar kunnen converseren met het dak geopend? En dit zonder een windnet boven de achterste zitplaatsen, dat op de meeste vierzitscabriolets echt onmisbaar is.
Sensationeel op zijn manier
Maar het meest verbluffende voor wie niet vertrouwd is met de wagens met de Spirit Of Ecstasy, is dat de Dawn, net als zijn zustermodellen, de grootste inspanningen levert, er de snelste sprints en vlotste hernemingen uitperst, alsof het een fluitje van een cent is. Zonder forceren. Dus neen, u krijgt niet het geringste sportieve gevoel in de Dawn. En laten we meteen opmerken dat hij, ondanks het feit dat hij stevige remmen en schokdempers met de omvang van de biceps van een bokser heeft, hij niet geschikt is voor het zware bochtenwerk. Maar of u nu snel of rustig rijdt, u zal steeds zijn rustige statigheid, zijn totale soevereiniteit voelen die u slechts in één ding zin zal doen krijgen: u op een zo elegant mogelijke manier voortbewegen.
Hartendief
Dan moeten we het nog maar over één ding hebben, dat echt verbazend is. Als men met een Porsche of een Ferrari rijdt, is er altijd wel iemand die u vies bekijkt met een blik dat hij u maar een opschepper of een patser vindt. Hetzelfde geldt voor een cabrio, ook al is het maar een Opel Cascada. Aan het stuur van een Rolls wordt men in het slechtste geval geconfronteerd met de onverschilligheid van iemand die er slechts een wagen voor oude knarren in ziet. Maar in het algemeen is er eerder bewondering en respect. Maar verdwijnt dat respect weer als het om een Rolls cabrio gaat? Wordt men dan plots een verachtelijke opschepper? Niet, zeker niet. Hier geldt gewoon de houding van de echte rijken dat ‘bescheidenheid siert’.
BESLUIT
Het maakt niet uit of het nu een limousine of een cabriolet is, een Rolls-Royce bereikt nooit het technisch vernuft van een andere wagen. Gewoon omdat hij sowieso ver boven de massa uittorent.
+
Charisma
Decadent tot de laatste moer
Retrocharme van de bedieningselementen
Imago bij het publiek
–
Reusachtige afmetingen
Krappe koffer
Gewicht/verbruik
Doet de prijs er toe?