Autotests

TEST Seat Ibiza: de Leon is gewaarschuwd

De Ibiza is in zekere zin de Golf van Seat. Niet op vlak van afmetingen maar wel qua belang voor het merk. Seat heeft daarom geen middelen gespaard om zijn belangrijkste model te vervangen en dat merk je!

Geschreven door Nicolas Morlet | 26/05/2017

Amper vier jaar geleden had Seat het moeilijk om het hoofd boven water te houden maar het merk is vandaag aan de beterhand. Het voorbije jaar verkocht het merk 408.700 voertuigen en de Spaanse constructeur wist de afgelopen vier jaar de verkoop met 30 % te laten groeien. Ook 2017 kondigt zich gunstig aan want in het eerste segment tekende men een groei van 14 % op! Dit is goed nieuws voor de Volkswagen groep want het moederhuis aarzelt niet langer om dit merk – dat inmiddels weer “bankable” is geworden – de nieuwste technologieën toe te vertrouwen.

Nieuw onderstel

De nieuwe Ibiza rust op het modulaire MQB A0 platform, dat later voor alle merken van de groep toegankelijk wordt. Zo zal het ook in de Polo en zijn SUV-afgeleide, die deze zomer volgt, worden gebruikt. Op termijn zullen jaarlijks 700.000 voertuigen per jaar deze basis delen dus het is een bijzonder belangrijke technologie! Het goede nieuws is dat deze “A0”-versie het kleine maar degelijke broertje is van het MQB-platform dat voor het grotere segment (Leon, Ateca, Golf, Tiguan, A3…) wordt gebruikt. Het platform is dus niet enkel variabel en multifunctioneel, het is ook tot 30 % stijver dan de basis van de huidige Ibiza. Het biedt ook extra mogelijkheden om de interieurruimte intelligenter te gebruiken. Zonder noemenswaardig groter te worden qua afmetingen biedt de nieuwe Ibiza 35 mm extra beenruimte aan de inzittenden achterin en de kofferinhoud stijgt tot 335 liter. Dat is nauwelijks 25 liter minder dan in de … Leon! En dan vragen we ons voor het eerst af wat de meerwaarde is van de Leon?

Toptechnologie

Op vlak van design zie je meteen dat de Ibiza een rechtstreekse afstammeling is van de Leon. De verwantschap is het meest uitgesproken ter hoogte van de snuit want hier zien we full-LED koplampen met een lichtframe dat wordt gebruikt voor de dagrijlichten. Dit is vernieuwend binnen dit segment en het maakt del uit van het technologische offensief dat de constructeur hier ontplooit voor deze nieuwe stadswagen. Net zoals bij zijn grote broer is de Ibiza beschikbaar met een automatisch noodremsysteem voor de stad. Deze Front Assist wordt geflankeerd door een intelligente snelheidsregelaar, keyless entry en een startknop. Verder zien we ook het gloednieuwe multimediasysteem met een 8 inch touchscreen. Dit is één van de meest kwalitatieve en vooral snelste schermen op de markt. Mogelijk heeft de Leon vanaf eind dit jaar recht op een digitale cockpit. De Ibiza krijgt deze technologie vanaf volgend jaar! Ons enige minpuntje over dit multimediasysteem is dat de navigatiefunctie soms het signaal verloor zodat we ons minutenlang moesten “behelpen” zonder navigatie. 

We gaan ervan uit dat dit euvel snel wordt verholpen want voor de rest is dit één van de meest volledige systemen op de markt. Vooral de connectiviteitsmogelijkheden en de compatibiliteit met Apple Car Play, Android Auto en MirrorLink zijn legio. Seat voorziet optioneel ook een inductielader waardoor het merk duidelijk aangeeft dat het op een jong publiek mikt. De Seat-klant is overigens tien jaar jonger dan de gemiddelde koper in dit segment.

Opgelet voor krassen!

Het scherm is het middelpunt van een volledig vernieuwd interieur. De Ibiza is achteraan merkelijk groter geworden en ook de passagiers vooraan worden niet vergeten want zij genieten van stoelen die 42 mm breder zijn geworden. Ze bieden extra comfort en vooral een betere laterale steun. Gelukkig maar want geen enkele passagier heeft recht op een handsteun en die ga je al snel missen op een bochtig parcours. Het vernieuwde interieurdesign doet de Ibiza breder lijken dan hij is. 

De glanzende band die lateraal over het dashboard loopt, kan eveneens worden aangevuld met de koetswerkkleur zodat het geheel leuker oogt al naargelang het afwerkingsniveau (Reference, Style, FR – met sportieve koetswerk- en interieurdetails – of Xcellence, een nieuwe topuitrusting die op de Leon werd ingevoerd). Jammer genoeg zie je snel vingerafdrukken en krassen op dit afwerkingsmateriaal. 

Alles van een grote 

De Ibiza komt in juni op de markt met een erg breed gamma motoren: 1.0 MPI 65 of 85 pk, 1.0 TSI 95 of 115 pk en de 1.6 TDI 80, 95 of 115 pk. Tegen het einde van het jaar zal dit brede gamma nog worden verrijkt met de nieuwe 1.5 TSI die voor enkele weken in de Golf werd gelanceerd. Er volgt ook een 1.0 TSI 90 pk op CNG.

Onderweg zorgt de 1.5 TSI-motor uiteraard voor schitterende prestaties want het gewicht blijft beperkt tot 1.150 kg. Met 150 pk wordt deze kleine Spanjaard echter geen sportieveling. De acceleraties zijn zeer lineair en het is vooral de trekkracht van de motor die verbaast. Deze motor herneemt zoals alleen een diesel dat kan dankzij zijn koppel van 250 Nm dat beschikbaar is tussen 1.500 en 3.500 opm. Deze motor is een absolute aanrader maar hij zal een bescheiden rol spelen in de verkoopmix want de 1.0 TSI met 115 pk zal een veel groter volume halen. Het goede nieuws is dat deze motor onder alle omstandigheden voldoende vermogen levert en dat hij ook met een zesversnellingsbak wordt geleverd. Je kan er ook heel zuinig mee rijden want de 4,7 l/100 km van het normverbruik blijkt zelfs haalbaar wanneer je de basisregels van het ecorijden toepast. We vinden het enkel jammer dat hij toch iets meer lawaai maakt dan de andere modellen waarin hij reeds wordt gebruikt. Op vlak van geluidsisolatie, motorisaties en aerodynamica behoudt de Leon een zekere voorsprong vergeleken met de Ibiza. Voor de rest lijkt deze nieuweling sprekend op zijn grote broer. Het weggedrag is nauwkeurig en veilig want de Ibiza is moeilijk uit zijn lood te slaan. Op een droog wegdek biedt hij bijzonder veel grip, ongeacht het gekozen rijprogramma (Normal, Sport, Comfort…). De demping is eerder stug, al is dat gedeeltelijk te wijten aan de 17- of 18-duimsvelgen die op onze testwagens (met Xcellence en FR afwerking) werden gemonteerd. We kunnen hem ook nog een gebrek aan karakter of rijsensaties aanwrijven maar er moet nog wat ruimte voor progressie overblijven voor een toekomstige Cupra-versie?

Besluit

Deze Ibiza heeft duidelijk heel wat troeven in huis! Het is een echt Volkswagen-product geworden in elke betekenis van het woord. Maar met de hete adem van deze Ibiza in zijn nek is de Leon allerminst op zijn gemak…
 

Pluspunten

Elasticiteit van de 1.5-motor

1.0 l 115 pk volstaat ruimschoots

Efficiënt onderstel

Kwaliteit van het geheel

Beschikbare uitrusting

Minpunten

Gemiddelde geluidsisolatie

Geen handgrepen

Droge vering (18-duimsvelgen)

GPS mist precisie

Bepaalde plastics zijn krasgevoelig

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook