Autotests

TEST Seat Leon Cupra: de Type R achterna

Het objectief van deze nieuwe Leon Cupra: de krachtigste voortrekker binnen de VW Groep worden. Mooi, maar wat geeft 300 pk op enkel de voorwielen?

Geschreven door Maxime Pasture | 07/07/2017

Stilaan kimt Seat uit het dal: in 2016 steeg de verkoop met bijna 30% tegenover 2012. Dat is uiteraard in grote mate te danken aan de komst van de Ateca in het SUV-degment. En ook de compacte crossover Arona maakt weldra zijn intrede in een hypercompetitief segment in Europa, terwijl de nieuwe Ibiza sterker dan ooit lijkt dankzij het MQB A0 platform dat hij mag inwijden binnen de VW Groep. Kortom, er staan Seat mooie tijden te wachten! Met deze nieuwe Leon Cupra schakelen de Spanjaarden weer een versnelling hoger!

Wapenwedloop

Laten we niet rond de pot draaien: de nieuwe Leon Cupra neemt de tweede plaats in op de huidige rangschikking van de krachtigste voortrekkers! Enkel de Honda Civic Type R doet beter met zijn 310 pk. Maar opgelet want Seat kondigt een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,7 seconden aan voor de berlineversie aan en evenaart daarmee de Japanner! OK, die knaltijd wordt enkel bereikt met de DSG-transmissie, maar toch!

Druilerig Barcelona

Dit keer was het geen mooi weer in Barcelona. Het regende er pijpenstelen! Eigenlijk geen weer om dit bommetje te testen. Maar op de weg, met alle rijhulpmiddelen ingeschakeld, wist de Leon Cupra ons toch echt te verbazen. Het chassis is vreselijk efficiënt. En ook de (jammer genoeg optionele) Michelin Pilot Sport Cup 2 banden leveren hun positieve bijdrage. Het is duidelijk: deze wagen zorgt voor vuurwerk! Zelfs een beetje teveel… Wat de tractie betreft, verkozen we de handgeschakelde zesbak, ook al zet de DSG scherpere tijden neer. Met een fijngevoelige linkervoet op de koppeling kan je namelijk mooi verhinderen dat de wielen doorslippen, in tegenstelling tot de DSG.

Delicaat op circuit

Op het doorweekte circuit wordt het een ander verhaal! Het chassis is zo stijf dat het moeilijk is het vermogen op het asfalt te krijgen zonder naar de buitenkant van de bochten te schuiven. En als je probeert op de remmen de bocht in te duiken, dreigt de achterkant de snuit in de halen! Zelf met de break (die weliswaar een identieke wielbasis heeft) toont de achtertrein zich zeer wispelturig als de pees er wordt opgelegd. Kortom, de Leon Cupra is een zeer stijve hark! Maar hij blijft wel comfortabel, zelfs met 19” velgen.

Besluit

De nieuwe Leon Cupra maakt indruk. Is hij efficiënt ? Jazeker ! En hij zet ook ijzersterke prestaties neer! Zeker met de vierwielaandrijving. Is hij comfortabel ? Dat ook. Hij mist enkel een beetje « feedback » naar de bestuurder toe, zeker op een kletsnat circuit…

+

Prestaties

Comfort

Versie ST/4Drive

Moeilijk op de limiet

De Seat Leon Cupra 5-deurs in cijfers

Motor : 4-cilinder turbo met directe benzine-injectie ; 1.984cc ; 300pk tussen 5.500 en 6.200 tr/min ; 380Nm tussen 1.800 en 5.500 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : DSG 6-trapsautomaat met dubbele koppeling (optioneel)

L/b/h (mm) : 4.281/1.816/1.435

Leeggewicht (kg) : 1.421

Koffervolume (l) : 380

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 5,7 

Prijs : 37.500€ BTWi

Vermogen : 300 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 6,8 l/100km

CO2 : 156 g/km

Leon ST Cupra 4Drive: alles onder controle

Als u tractie het belangrijkste vindt, weet dan dat Seat eveneens een shooting brake met vierwielaandrijving heeft ontwikkeld. Deze Leon ST Cupra suist van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden en heeft geen angst van sneeuw of regen: in alle omstandigheden blijf hij sportief! De keerzijde van de medaille: het gewicht én de prijs van de ST-versie dikten aan tot respectievelijk 1.545 kg en € 40.500. In België zal het 4Drive systeem enkel verkrijgbaar zijn met de DSG-versnellingsbak. Op de tweewielaangedreven variant met de manuele zesbak daalt het tarief tot € 36.600.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook