TEST Skoda Karoq: Yeti-killer

De Skoda Karoq is de kleine broer van de Kodiaq en het neefje van de Seat Ateca. Hij maakt vooral het verschil door zijn vernuftige aanpak en dat mochten we zelf vaststellen op het zonnige Sicilië.

TEST Skoda Karoq: Yeti-killer

De massamerken binnen de Volkswagen groep doen er alles aan om de violen te stemmen zodat ze modellen die in elkaars vaarwater zitten, op verschillende tijdstippen lanceren. Seat en Skoda zijn daar perfecte voorbeelden van. De grote Kodiaq kwam op hetzelfde moment als de compactere Ateca op de markt. Vandaag is het de beurt aan de compacte Karoq die samen met de nog kleinere Arona wordt gelanceerd. Men wil dus vermijden om mekaar voor de voeten te lopen, hoewel de Karoq en de Ateca duidelijk in dezelfde vijver vissen met nagenoeg identieke afmetingen. Ze delen overigens ook hetzelfde (MQB « A ») platform en tal van technische specificaties, maar ondanks dat lukt de VW groep erin om ze een eigen karakter te geven.

Modulariteit staat voorop

De Karoq is 32 cm kleiner dan de Kodiaq en hij maakt zijn opwachting in een bijzonder concurrentieel segment maar hij kan rekenen op doorslaggevende argumenten. De Karoq moet het niet hebben van zijn design, al sluit de vormtaal perfect aan bij de overige recente Skoda-producten. De Skoda maakt vooral het verschil met praktische aspecten. De Seat Ateca is al een referentie op vlak van interieurruimte en kofferinhoud. De Karoq doet nog beter met een kofferinhoud van 522 liter, wat 11 liter groter is dan die van zijn Spaanse halfbroer. Deze extra liters hebben slechts een academische waarde, de Tsjech biedt voornamelijk extra modulariteit. Skoda heeft immers het VarioFlex-systeem – dat eerder op de Roomster en de Yeti werd gebruikt – volledig herzien.

De achterbank bestaat uit drie afzonderlijke zitplaatsen (met een instelbare rugleuning). De twee zitplaatsen langs de flanken kan men bovendien 15 cm verschuiven over een rail. Kers op de taart is het plooimechanisme waarmee men deze stoelen in elkaar kan klappen. Wie dat wil, kan ze ook demonteren, maar dit is geen sinecure omwille van het (aanzienlijke) gewicht van 20 kg.

Digitaal en personaliseringsmogelijkheden

Een ander bijzonder element van de Karoq zit vlak voor de ogen van de bestuurder. Het digitale dashboard kan men naar hartenlust personaliseren. Wijzerplaten, toerenteller, infotainment, navigatiescherm, u zegt het maar… Alles kan, of toch bijna. Op technologisch vlak biedt de wagen ook de Skoda Connect interface met een nieuwe app voor de smartphone, waarmee men vanop afstand de ventilatie kan activeren. Maar, je kan ook de locatie van de wagen consulteren of zien dat de heersende snelheidslimieten niet worden overschreden wanneer je de wagen bijvoorbeeld uitleent. Skoda biedt bovendien sleutels met personaliseringsmogelijkheden (profiel, rijhulpsystemen, airco, infotainment, stoelen) die geactiveerd worden wanneer men met die sleutel de wagen ontgrendelt.

Comfortabel

Onderweg voelt de Karoq duidelijk anders aan dan zijn neefje, de Ateca. De Skoda is duidelijk comfortabeler afgesteld en voelt minder sportief aan. De klemtoon ligt hier op het filteren van oneffenheden en dat heeft een negatief effect op de rolneiging van het koetswerk. Dit geldt eens te meer voor de tweeliter TDI-versie die voelbaar meer gewicht op de vooras legt in vergelijking met de ‘compactere’ benzinemotoren. Op onze Siciliaanse testroute kon de 1.5 TSI benzinemotor ons het meest overtuigen. Deze motor is ook uitgerust met de COD (cilinder on demand) technologie waarbij twee van de vier cilinders worden uitgeschakeld wanneer weinig vermogen wordt gevraagd. Deze motor kan ook uitstekende cijfers voorleggen. Hij spurt immers in 8,4 seconden van 0 tot 100 km/u, haalt een topsnelheid van 204 km/u en verbruikt gemiddeld amper 5,4 l/100 km.

Besluit

De Karoq is duidelijk veel meer dan een kortere versie van de Kodiaq of een kloon van de Seat Ateca. De Skoda getuigt van een duidelijk identiteit en legt de klemtoon op de basiswaarden van het merk.

+

Modulariteit

Comfort

Uitrusting/technologie

Ruimte/kofferinhoud

Minder nauwkeurig rijgedrag

Enkele harde plastics

Skoda Karoq 1.5 TSI technische fiche

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.498cc, 150pk bij 5.000tr/min, 250Nm bij 1.500tr/min

Aandrijving : voor- of vierwielaandrijving

Versnellingsbak : manuele 6-bak (of DSG7)

L/b/h (mm) : 4.382/1.841/1.603

Leeggewicht (kg) : 1.378

Koffervolume (l) : 521 – 1.810

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 8,4

Prijs : NB

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 204 km/u

Opg. gem. verbruik : 5,4 l/100km

CO2 : 122 g/km