Binnen het Smart-gamma heb je de #1, een stijlvolle compacte elektrische SUV die de comeback van het merk inluidde onder leiding van Geely en Mercedes (een joint venture). Daarna kwam de #3, een sportiever ogende coupévariant van de #1. De nieuwste aanwinst, de #5, laat het verleden van de kleine stadswagens volledig achter zich. Met zijn lengte van 4,69 meter mikt deze SUV duidelijk op gezinnen en veelzijdigheid. Hij hoort thuis in het C-segment, waar hij de strijd aangaat met zwaargewichten als de Tesla Model Y, Peugeot E-3008 en Mercedes EQB.
De #5 biedt ondanks zijn forse afmetingen ‘maar’ vijf zitplaatsen, in tegenstelling tot sommige concurrenten. Een bewuste keuze van Smart, die in combinatie met een lange wielbasis van 2,90 meter zorgt voor een bijzonder ruim interieur – vooral achterin, waar de beenruimte ronduit vorstelijk is. Ook de koffer is erg ruim met een volume van 630 liter, dat oploopt tot 1.530 liter met neergeklapte achterbank. De #5 heeft bovendien een frunk van 72 liter.

Cinema op wielen
Op zoek naar een nieuwe identiteit heeft Smart alles uit de kast gehaald, met een interieurafwerking van hoog niveau. In de #5 vind je geen harde plastics, maar wel zachte, aangenaam aanvoelende materialen. Omdat hij zich als premium wil profileren, zijn schermen alomtegenwoordig: een display van 10,25 duim voor de instrumenten en twee OLED-schermen van 13 duim centraal op het dashboard en voor de passagier. Daarbovenop krijg je een sfeerverlichting met 256 instelbare kleuren, tal van opbergvakken en een head-updisplay van 25,6 duim met augmented reality.
Advertentie – lees hieronder verder
Muziekliefhebbers zullen genieten van het Sennheiser Signature Sound System, een geluidsinstallatie met 20 luidsprekers en 1.190 watt. En wie graag films bekijkt, waant zich dankzij het Dolby Atmos 7.1.4-geluid in een echte bioscoopzaal.

Meerdere versies
De instapversie, de #5 Pro, is uitgerust met een LFP-batterij van 76 kWh, goed voor een rijbereik van 465 km (WLTP). De enige elektromotor van 340 pk drijft de achterwielen aan. Vanaf het uitrustingsniveau Pro+ krijgt de #5 een NMC-batterij van 100 kWh, waarmee deze achterwielaangedreven versie van 363 pk een rijbereik van 590 km haalt. Deze versie gebruikt een 800V-architectuur. Voor vierwielaandrijving moet je de Pulse of Summit Edition kiezen, met twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 587 pk. Het rijbereik zakt dan naar 540 km. Helemaal bovenaan het gamma staat de #5 Brabus met 646 pk, gebaseerd op de versie met twee elektromotoren. Die versie konden wij uitproberen op Portugese wegen.
Uiterlijk is de #5 Brabus erg discreet: alleen zijn 21-duims Monoblock Z-velgen, rode remklauwen en subtiele logo’s onderscheiden hem van een ‘gewone’ #5. Ook binnenin is het verschil beperkt tot enkele Dynamica-accenten en een Alcantara-stuur, wat subtiel aangeeft dat je in een pittige versie van de SUV zit. Opvallend genoeg heeft Brabus de ophanging en de remmen ongemoeid gelaten.

Dragster
Met zo’n technische fiche doet de Smart #5 je watertanden. Geen verrassing dus dat de acceleraties indrukwekkend zijn, zeker in Sport- of Brabus-modus. Van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden: de gezins-SUV verandert in een dragster zodra je het stroompedaal intrapt. Maar bij het eerste remmanoeuvre is het meteen duidelijk dat je geen mirakels mag verwachten. Het leeggewicht van 2.378 kg laat zich voelen en de remmen zijn al snel overbelast.
En daar zit de paradox van de Smart #5 Brabus: hij accelereert als een sportwagen, maar zijn onderstel kan het tempo en het hoge gewicht moeilijk bijbenen. Je vraagt je dan ook af of deze versie echt wel zinvol is. Helaas kregen we niet de kans om de minder krachtige varianten te testen.
Zodra je het rustiger aan doet en je aan de snelheidslimieten houdt, toont de #5 Brabus zich verrassend comfortabel, met een uitstekende geluidsisolatie. In die omstandigheden lijkt een rijbereik van 450 km perfect haalbaar. En wat het opladen betreft: dankzij een piekvermogen van 400 kW in gelijkstroom is hij razendsnel weer klaar. Van 10 naar 80% duurt minder dan 18 minuten.

Conclusie
Je kunt gerust zeggen dat de Smart #5 Brabus zijn ware aard goed verbergt. Achter zijn ingetogen uiterlijk schuilt een wagen die qua acceleratie kan wedijveren met veel sportievere en compactere modellen. Hij is ruim en comfortabel, biedt een overvloed aan uitrusting en een afwerking van hoog niveau – en dat alles voor een bijzonder scherpe prijs, vanaf 61.700 euro.

- Competitieve prijs
- Uitrusting om u tegen te zeggen
- Hoogwaardige afwerking
- Ongelooflijke acceleraties
- Remmen missen bijtkracht
- Hoog gewicht
- Iets te bescheiden uiterlijk?
.jpg?width=840)
De Smart #5 Brabus in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 646 pk en 710 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.695/1.920/1.705
Leeggewicht (kg): 2.378
Koffervolume (l): 630 tot 1.530
Batterij (kWh): 100
0 tot 100 km/u (sec): 3,8
Topsnelheid (km/u): 210
Rijbereik (WLTP, km): 540
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 19,9
CO₂: 0 g/km
Prijs: 61.700 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be