Vorig jaar waren we naar dezelfde plaats gekomen op de grens tussen Duitsland en Frankrijk om een auto te testen die later Auto van het Jaar zou worden, de Opel Astra. Ook die was op dat ogenblik nog gecamoufleerd en hij maakte meteen een goede indruk. Deze keer was zijn grote broer, de Insignia, aan de beurt. Hij deelt hetzelfde nieuwe onderstel. Dit is de manier waarop constructeurs vandaag werken want dezelfde technische basis wordt in verschillende afmetingen geleverd. Dat doet men vooral om ontwikkelingskosten te drukken. In het geval van de Insignia zien we ronduit indrukwekkende proporties. Opel heeft zich immers voorgenomen dat de Insignia een flinke groeischeut krijgt. Bij het verdwijnen van de Omega (eind vorige eeuw) had Opel niet langer een echt vlaggenschip en de nieuweling moet daar verandering in brengen. De volgende generatie Insignia sluit immers aan bij een groter segment. Heeft de actuele versie veeleer de proporties van een BMW 3-reeks, wordt zijn vervanger nagenoeg even groot (4,90 m) als een 5-serie.
Om te beginnen ondergaat het interieur een flinke groeischeut. Dat was ook nodig want het gebrek aan binnenruimte was één van de voornaamste kritieken op de Insignia die vandaag wordt verkocht. Deze keer hoeven gezinnen zich niet te beklagen. De totale lengte neemt met 55 mm toe maar de wielbasis groeit met 9,2 cm (dankzij de kortere overhangen). De royale binnenruimte is vergelijkbaar met die van een Skoda Superb, de referentie op vlak van binnenruimte bij grote gezinsberlines. Hoewel Opel nog geen exacte cijfers geeft over de kofferinhoud kunnen we nu al bevestigen dat die ruim én praktisch is.
Advertentie – lees hieronder verder
Twijfel(s)?
Volgens Opel vinden heel wat gebruikers dat het uittredende model “teveel knopjes” heeft op het dashboard. Het is moeilijk de evolutie al te beoordelen want het dashboard van onze testwagens was nog helemaal zwart gecamoufleerd. Zo konden we geen foto’s maken die al teveel details zouden prijsgeven. Ervaring leert ons echter dat het wegwerken van teveel knopjes vaak geen goed idee is. Tijdens het rijden is het immers handiger om onmiddellijk toegang te hebben tot de verschillende functies via deze knoppen. Dat gaat een stuk vlotter dan met een aanraakscherm. Peugeot kan er van meespreken want in de 3008 staan opnieuw knoppen, daar waar die in de 308 werden “weggegomd”. Maar nogmaals, het is moeilijk om in te schatten of Opel te ver is gegaan in deze opruimbeurt, maar we vrezen het ergste. De Duitse constructeur is ook trots op de voorstoelen die 30 mm lager werden ingebouwd dan in de huidige Insignia. Feit is dat ik me wat onwennig voelde en ik de stoel op zijn hoogste stand moest zetten, voor ik me op mijn gemak voelde. Toch een eigenaardige manier van werken om een bestuurderstoel lager te willen inbouwen op een moment dat SUV’s boomen omwille van de een hogere rijhouding…
Zekerheden
We zijn er van overtuigd dat de toekomstige Insignia een veel betere auto is geworden dan de huidige versie! Net als jongste Astra die verdiend Auto van het Jaar is geworden. Hij heeft vooral een stevige vermageringskuur ondergaan en dat heeft de wagen goed gedaan. Ondanks de buitenafmetingen die er op vooruitgaan, wordt de Insignia 2017 ongeveer 170 kg lichter dan zijn voorganger. Dat is veel en dat laat zich op alle niveaus (zoals verbruik en prestaties) voelen. Hierover hebben we nog geen concrete cijfers maar de wagen voelt in elk geval totaal anders aan! De nieuwe Insignia is wendbaar, heeft een schitterende wegligging en levert overtuigender acceleraties dan de actuele versie. De belangrijkste versie die we mochten testen was de nieuwe 1,5 liter grote turbomotor op benzine. Hij levert 165 pk en vervangt de 1.6T met 170 pk. Enkel door deze ingreep wordt de auto 16 kg lichter. Deze 1.5T maakt ook gebruik van een gloednieuwe manuele zesversnellingsbak. Die kwijt zich prima van zijn taak maar de pook staat erg ver naar achter in het interieur. Niet echt handig voor iemand als ik met lange voorarmen.
Los van het feit dat de nieuwe Insignia dynamischer aanvoelt, heb ik ook de bevestiging gekregen dat hij efficiënter is dan het uittredende model. Omdat we in konvooi reden en steeds van auto wisselden, ervoer ik dat het soms lastig was om de collega’s te volgen die voor me in de nieuwe Insignia reden op de natte en bochtige wegen in de Elzas. Toen ik achter het stuur van de nieuwe zat, waren diezelfde collega’s (aan het stuur van de oude Insignia) nog slechts een klein stipje in mijn achteruitkijkspiegel. Wat bewezen moest worden… Bijkomend goed nieuws is dat het comfort niet onder dit extra dynamisme lijdt. Dat merk je nog beter met de (ongetwijfeld optionele) adaptieve demping. Een korte test van de 2.0 Turbo 4×4-versie met 250 pk heeft de goede indruk die ik al van de wagen had, bevestigd. De moderne aandrijving is in staat om het koppel perfect te verdelen met het oog op een beter weggedrag. Dit maakt de Insignia tot een bijzonder aantrekkelijke reiswagen die krachtig, veilig en vooral aangenaam is om mee te rijden. De nieuwe achttrapsautomaat doet zijn werk ook veel beter dan de automatische zesbak van voorheen. Jammer genoeg waren de dieselversies nog niet beschikbaar maar een volgt een compleet gamma met motorisaties die tussen de 110 en de 170 pk leveren. Deze versies zullen vanaf de lente van 2017 beschikbaar zijn. Op die manier moet deze Insignia de nieuwe referentie worden van de “niet-premium modellen” in het segment van de grote gezinswagens!
Besluit
De Passats, de Mondeo’s en ook de Talismans van deze wereld moeten nog volop genieten van de komende maanden want in de loop van 2017 krijgen ze er een te duchten concurrent bij. Opel maakt zich klaar om de hiërarchie duidelijk om te gooien!
+
Aanzienlijk lager gewicht
Hedendaagse technologie
Wendbaar
Comfort
–
Omvang
Opruimen van de knopjes op het dashboard
Heel lage zitpositie
Versnellingspook staat te ver naar achter
De toekomstige Insignia 1.5T in enkele cijfers
Motor : viercilinder, turbobenzine, 1,5 liter; 165 pk; 250 Nm
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manuele zesbak