TEST Volkswagen Touareg V6 TDI: stille kracht

Ooit was de Volkswagen Touareg een sterkhouder op de markt van de luxueuze SUV’s. Vandaag staat hij minder in de schijnwerpers, ondanks een recente (en grondige) facelift. Wij kropen achter het stuur van de 3.0 TDI, die tegen de huidige trend ingaat, om te zien of deze auto nog altijd een plaats verdient.

7 / 10
Gepubliceerd op 15 maart 2024
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Volkswagen Touareg V6 TDI: stille kracht

De Volkswagen Touareg ontstond in een tijd waarin Ferdinand Piëch, de illustere baas van Volkswagen, grootse dromen koesterde voor zijn merk. De Touareg beleefde hoogdagen, voor hij in de vergetelheid raakte naarmate de markt en de noden veranderden. Maar de grote terreinwagen is er dus nog altijd. De derde generatie onderging onlangs nog een facelift. Het blijft, net als in de begindagen, een discrete auto die eruitziet als een grote Tiguan. De voorkant is geëvolueerd, met een nieuwe, grotere grille en opnieuw ontworpen bumper. Achteraan zijn de lichten verbonden met een lichtstrip, terwijl de grote VW-badge in het midden van de achterklep van achteren verlicht wordt.

DB2023AU01132

Streng

Met een lengte van bijna 4,90 m en een breedte van 1,98 m is de Touareg een imposante auto. De binnenruimte is royaal en de achterpassagiers zitten bijzonder goed dankzij de verstelbare rugleuningen en grote beenruimte. Ook aan de kofferruimte is gedacht: met een volume van 810 liter kun je heel wat bagage meenemen. Voor grotere gezinnen bieden wegklapbare zetels plaats aan twee extra passagiers, een interessant detail.

Hoewel de materialen van hoge kwaliteit zijn en de assemblage bijna perfect is, betreuren we de soberheid van het interieur. Die past niet bij de positionering van de Touareg. Je hebt niet echt het gevoel dat je in een auto zit die zonder opties minstens 86.790 euro kost. Het dashboard is goed ontworpen en de twee schermen (12 en 15 duim) zijn indrukwekkend, maar het geheel mist uitstraling. De concurrentie scoort zeker beter in dit segment.

Advertentie – lees hieronder verder

DB2023AU01163

Overvloedige uitrusting

Gelukkig is de uitrusting zeer uitgebreid, met een head-updisplay, een actieve parkeerassistent en 360°-camera, sfeerverlichting met dertig kleuren, houten inzetstukken, 19-duimsvelgen, matrixkoplampen, een lederen bekleding, verwarmde en elektrisch verstelbare voorzetels, een panoramisch schuifdak, getinte achterruiten en airconditioning met vier zones. Onze testauto was ook uitgerust met het R-pakket, dat de Touareg een sportievere look geeft dankzij een koetswerkkit en 20-duimsvelgen. Actieve luchtvering is ook inbegrepen.

DB2023AU01182

Twee motoren

Naast de plug-inhybride is de Touareg ook verkrijgbaar met een ‘goede oude’ 3.0 V6 TDI, goed voor 286 pk en 600 Nm koppel. Deze zeer discrete krachtbron drijft de auto krachtig en soepel aan. Als je gewoon bent om dagelijks elektrisch te rijden, kun je alleen maar dromen van het rijbereik van 1.000 km in de Touareg V6. Tijdens onze testrit verbruikten we ongeveer 8 l/100 km, een behoorlijk gemiddelde voor zo’n grote kolos met een gewicht van 2.100 kg. In deze versie is de Volkswagen een stille kracht om rekening mee te houden. Niets lijkt hem tegen te houden, zelfs ruw terrein niet. Zijn doeltreffende luchtvering wist de hobbels van het terrein grotendeels weg, terwijl hij met zijn vierwielaandrijving overal geraakt.

DB2023AU01294

Conclusie

De Volkswagen Touareg is zeker geen teleurstelling ten opzichte van de concurrentie, hij is gewoon anders. Hij is bijzonder comfortabel en aangenaam om lange afstanden mee af te leggen, maar ondanks de recente facelift blinkt hij niet echt uit. En gezien de hoge prijs die je betaalt, hadden we graag een hoogwaardiger interieur gezien dat minder streng is.

DB2023AU01140

De Volkswagen Touareg 3.0 V6 in cijfers

Motor: V6, turbodiesel, 2.967 cc, 286 pk en 600 Nm

Transmissie: op de vier wielen

Versnellingsbak: automaat, 8 versnellingen

L/b/h (mm): 4.878/1.984/1.712

Leeggewicht (kg): 2.118

Koffervolume (l): 810 tot 1.800

0 tot 100 km/u (sec): 6,1

Topsnelheid (km/u): 235 km/u

Gemengd WLTP-verbruik (l/100 km): 6,9

CO2: 213 g/km

Prijs: 86.790 euro

BIV: Vlaanderen: 4.498,41 euro, Wallonië en Brussel: 4.999 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.286,63 euro, Wallonië en Brussel: 931,66 euro

Ecomalus Wallonië: 700 euro

Voor
  • Comfort
  • Ruimte
  • Zuinige motor
  • Rijkelijke uitrusting
Cons
  • Hoge prijs
  • Te discreet
  • Sober interieur
  • Schermen te overheersend

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.