TEST VW Golf R: Beschaafde super-GTI

Helemaal bovenaan het gamma van de Volkswagen Golf 8 staat de R, de meest gespierde versie van de compacte middenklasser. Het is een soort super-GTI, met 320 goed getrainde paarden. 

Gepubliceerd op 4 november 2021
Leestijd : 2 min

Deel

TEST VW Golf R: Beschaafde super-GTI

De Golf R gebruikt dezelfde 2.0 TSI-viercilindermotor als de GTI, maar die ontwikkelt hier 320 pk en 420 Nm koppel. Dat maakt hem meteen de krachtigste Golf ooit. Aan de buitenkant onderscheidt deze R-versie zich door de verlaagde ophanging, XXL-bumpers die sterk verschillen van de exemplaren op een GTI en een imposante spoiler boven de achterruit. Die laatste is inbegrepen in het R-Performance-pack, echt een onmisbare optie om volop te kunnen genieten van deze Golf R.

Waarom? Dat lees je verder in dit artikel. Mag uiteraard ook niet ontbreken: de vier grote titanium uitlaten van Akrapovic die voor een passend geluid zorgen.

VW-Golf-R-2021-test-drive-akrapovic

Glijden of niet, aan jou de keuze

Op het stuur kun je via een kleine R-knop rechtstreeks de rijprofielen op het centrale scherm selecteren. Naast de normale en sportieve stand, voegt het R-Performance-pack het Race-onderdeel toe, dat toegang geeft tot de extra rijprofielen Special (op maat gemaakt voor het circuit) en Drift. In die laatste stand haalt de Golf R voordeel uit zijn vierwielaandrijving en koppelverdeling om zo veel mogelijk koppel naar de achteras te sturen en overstuur uit te lokken. Deze functie is alleen beschikbaar in het R-Performance-pack.

Advertentie – lees hieronder verder

VW-Golf-R-2021-test-drive-interieur-

Los van dat snufje waarderen we de vierwielaandrijving voor zijn efficiënte tractie. Hierdoor kan de racepiloot in wording indrukwekkende bochtsnelheden halen. Je moet trouwens de snelheid goed in de gaten houden, want deze auto is zo doeltreffend dat je niet het gevoel hebt snel te rijden.

Geen opmerkingen?

Uiteindelijk betreuren we alleen dat de motor nogal weinig karakter toont wanneer hij in de toeren klimt. De versnellingsbak mist ook een tikkeltje reactievermogen als hij zelfstandig schakelt.

Conclusie

Met een basisprijs van 52.215 euro krijg je de Golf R niet cadeau. Zeker omdat je na toevoeging van twee onmisbare opties (het R-Performance-pack en de Akrapovic-uitlaat) al flirt met de 60.000 euro. Maar deze R-versie rekent af met een vooroordeel: het is echt wel mogelijk om met de glimlach achter het stuur van een Golf te zitten.

VW-Golf-R-2021-test-drive-exterior-6

Volkswagen Golf R 2021: technische fiche

Motor: viercilinder, benzine, 1.984 cc ; 320 pk bij 4.500 tot 6.000 tr/min ; 420 Nm bij 2.100 tot 5.350 tr/min.

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: zeventrapsautomaat

L/l/H (mm): 4.290/1.789/1.458

Leeggewicht (kg): 1.155

Koffervolume (l): 374

Tank (l): 50

0 tot 100 km/u (sec.): 4,7

Prijs: € 52.215 btw incl.

Vermogen: 320 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gem. verbruik: 5,3 l/100 km

CO2: 177 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.