We stellen ons deze vraag omdat de eerste twee generaties van de Rav4 eerder jong van geest waren, terwijl voor de derde en de vierde meer het omgekeerde gold. Tijdens de persconferentie vlak voor de testsessies van de nieuweling werd dan ook niet toevallig op groot scherm de tekst “No more boring car” geprojecteerd. “Geen saaie auto’s meer” dus, woorden door niemand minder dan Akio Toyoda werden uitgesproken. Da’s niet alleen de kleinzoon van de oprichter van het merk maar ook al tien jaar lang de CEO van de familiezaak. Bovendien is de man verlekkerd op auto’s met pit. Zit Toyota op een kantelmoment? We zullen zien.

Land Cruiser

Bij de eerste aanblik valt op dat de nieuwe Rav4 resoluut breekt met het brave uiterlijk van zijn voorgangers. Hij neemt zelfs trekjes over van de Land Cruiser uit bepaalde periodes, waardoor hij er stoerder uitziet dan ooit tevoren. Dat allemaal zonder onverteerbaar te zijn bovendien, een fout die Toyota in het verleden al meermaals heeft gemaakt.

RAV4

De interieurvormgeving ligt in lijn met die van het exterieur. De hoekige lijnen moeten robuustheid belichamen, wat gelukt is, al blijft zijn beschikbare ruimte toch de allergrootste troef van deze nieuwe Rav4. Voor een 4,6 meter lange SUV is het plaatsaanbod achteraan royaal. Niet veel royaler dan in een Honda CR-V, om een recent door onze redactie geteste concurrent aan te halen, maar deze Toyota beschikt wel over een (veel) grotere koffer dan die andere Japanner. Met zijn laadvolume 580 liter behoort hij niet verwonderlijk tot de top van zijn segment.

RAV4 trunk

Een nieuw model betekent uiteraard ook nieuwe technologische snufjes. In de Rav4 wordt die lijst ingevuld met rijhulpmiddelen zoals een actieve rijstrookassistent die – eerlijk is eerlijk – ons niet op de meest verfijnd mogelijke manier in de pas probeert te houden. Veel meer zijn we te spreken over Toyota’s speciale binnenspiegel die je in een scherm kan laten veranderen. Een camera achteraan registreert, zodat je zelfs met een tot in de nok gevulde koffer bumperklevers ziet naderen… In een spiegel die er op dat moment dan geen meer is dus. Tijden veranderen!

RAV4 interior

Gedaan met dieselen

Beetje bij beetje elimineert Toyota het dieselaanbod uit het gamma. De Auris, Corolla, Avensis en Camry doen het zonder en ook de Rav4 neemt afscheid van het tot voor kort populairste motortype van België. Zijn wel beschikbaar: een 173 pk sterke 2-liter benzinemotor (manueel of CVT-automaat, met voor- of vierwielaandrijving) en een 2,5-liter benzinemotor gekoppeld aan een of zelfs twee elektromotoren. Kies je voor de allerlaatste mogelijkheid, krijg je een vierwielaangedreven Rav4 Hybride met 222 pk in de aanslag. De hybride met één elektromotor laat zich alleen op de voorste wielen bedienen en belooft 218 pk. Verwaarloosbaar wat het verschil in vermogen betreft. Van dezelfde aandrijflijn maakt trouwens ook de nieuwe Lexus ES gebruik, een premiumsedan die sinds vorige week in onze testrubriek staat.

RAV4 hybrid

Merkbare verschillen met de vorige hybride aandrijflijn? De verbrandingsmotor biedt voortaan meer koppel bij lage toeren en de elektrische motor(en) en accu’s zijn er krachtiger op geworden. In theorie wordt er dus meer op stroom en minder op benzine gereden dan voorheen. En in de praktijk? Bevestiging van de theorie! De nieuwe Rav4 moet minder moeite doen om de vaart erin te krijgen en hij opereert ook stiller dan ooit tevoren. Nog geruislozer zelfs dan de Lexus ES, lijkt het, al kan dat ook aan onze rijstijl van toen gelegen hebben. Met dat model hadden we een minder ‘vloeiend’ parcours afgelegd dan met deze Toyota SUV, waardoor we ook minder vaak moesten afremmen om vervolgens weer op te trekken. En het is net op zulke momenten dat het monotone en zelfs behoorlijk irritante motorgeluid – zo eigen is aan de hybrides van Toyota/Lexus – de bovenhand voert.

RAV4 wteering

Stil is de Rav4 dus al, maar dynamisch? Een tochtje in de bergen moest en zou hierover klaarheid brengen. En geloof het of niet, maar we hebben achteraf een overwegend positieve balans opgemaakt. Akkoord, deze Japanner bezit niet het snedige karakter van pakweg een Peugeot 5008, al is dit zeker geen saaie cross-over om mee op stap te gaan. We hadden het echt naat onze zin aan boord van de nieuwe Rav4, ok al sleept hij op zijn vooras iets te veel gewicht mee en vroegen we ons onderweg constant af of hij zich al dan niet vinniger zou gedragen met een kleiner blok in de neus. Dat terzijde, is de nieuwe Rav4 een aangename metgezel die vertrouwen schept.

RAV4 rear

Lang leve hybride

Tot voor kort waren hybrides eigenlijk alleen maar nuttig voor zij die ‘ecorijden’ als een soort hobby zagen. Goed voor wie zich er tot in het extreme op concentreerde, soms tot ergernis van mensen die er wel een gemiddeld tempo op nahielden. Die tijd is nu gelukkig voorbij. Tijdens het eerste deel van onze testrit, tussen bergen en dalen, hebben we zowel het gas- als het rempedaal niet gespaard, integendeel zelfs, en van de boordcomputer viel na die kronkelende sprintsessie een mooi afgeronde 10l/100 km te lezen. Tijd voor een ‘reset’, dachten we dan: alles weer op nul, klaar voor een nieuwe start. Om dan 100 km later, na als een doodnormale bestuurder die de verkeersregels respecteert maar ook niet meer dan dat, uit te komen op een gemiddeld verbruik van… 5,5l/100! Nog niet tevreden? Weet dan dat sommige collega’s erin geslaagd waren er minder dan 5 liter door te jagen, 4,9 om precies te zijn. Na de Honda CR-V en de Lexus ES is dit de derde grote nieuwe hybride die in reële omstandigheden evenveel of zelfs minder brandstof verspilt dan een vergelijkbare dieselwagen. Tot voor kort konden zulke hybrides diesels enkel kloppen op papier…

RAV4 evening

Voordelig in Vlaanderen, maar niet in…

Brussel en Wallonië! Want ondanks de lage CO²-uitstoot van de nieuwe Rav4 Hybride (100 tot 104g CO2/km, afhankelijk van de versie), kost hij ginds 2.478 euro om hem in het verkeer te brengen en dan nog eens jaarlijks 626 euro… In Vlaanderen, waar de autobelasting in 2014 werd hervormd, betaal je eenmalig 136 en jaarlijks 494 euro.

Conclusie

De Rav4 is 25 geworden en bevindt zich in een betere vorm dan ooit tevoren. Niet alleen ziet hij er goed uit en is hij erg praktisch, deze hybride SUV rijdt stil, verbruikt zeer weinig en is dynamischer vroeger. We waren gewaarschuwd…

RAV4 field

De Rav4 2.5 Hybride in cijfers

Motor: 4 cil. hybride benzine, 2.457cc; 218 pk bij 6.000 tpm; 221Nm van 3.600 tot 5.200 tpm.

Aandrijving: voorwielaandrijving (4WD mogelijk)

Versnellingsbak: e-CVT

L/b/h (mm): 4.600/1.855/1.685

Leeggewicht (kg): 1.590

Koffervolume (l): 580 – 1.690

Tankinhoud (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.) : 8.4

Prijs: 36.020 € BTW incl.

Vermogen: 218 pk

Topsnelheid: 180 km/u

Gemengd verbruik: 4,5 l/100 km

CO2: 102 g/km

  • Geslaagde look
  • Ruim vanbinnen en grote koffer
  • Laag verbruik (hybride)
  • 'Ecorijden' is geen must meer
  • Belastingen in Brussel en Wallonië
  • Motorgeluid kan nog beter
  • Vormgeving multimediasysteem
Note de la rédaction : (4/5)