TEST Volvo XC90 VR8: Kan tegen alles!

Laat je niet misleiden door de doodgewone uitstraling van deze XC90. Hij is namelijk bestand tegen zo goed als alles dat op hem afkomt, met dank aan zijn bepantsering op VR8-niveau. Maar hoe rijdt dat, zo’n Volvo-tank in de huid van een SUV?

TEST Volvo XC90 VR8: Kan tegen alles!

Hoewel Volvo zich er goed van bewust is dat er van niet-militaire pantservoertuigen maar enkele honderden exemplaren per jaar worden verkocht, heeft dat het Zweedse merk niet tegengehouden om de XC90 kogelwerend te maken. Deze VR8 is het resultaat van de samenwerking tussen Volvo’s Special Vehicles-afdeling en de Duitse specialist Trasco. Zowat de volledige carrosserie van de XC90 VR8 is bedekt met 10 mm dikke staalplaten en voorzien is van 50 mm dik glas. En da’s nog niet alles: een scheidingswand (ook gepantserd) scheidt de inzittenden van de koffer van de auto, onder de motorkap en de vloer zitten brandblussers verstopt en er is zelfs een autonoom zuurstofreservesysteem als optie verkrijgbaar.

Om je een idee te geven van zijn stevigheid: deze Zweedse SUV kreeg het VR8-certificaat aangereikt nadat hij erin was geslaagd om 325 schoten (van o.a. een Kalashnikov) en de ontploffing van 15 kg TNT (op vier meter afstand geplaatst) te weerstaan. Akkoord, het koetswerk was serieus gehavend maar het interieur bleef perfect intact.

4 ton op circuit

Onze testrit vond plaats op het circuit van Spa-Francorchamps, om de simpele reden dat je meer dan gewoon een rijbewijs B nodig hebt om deze gepantserde XC90 te mogen besturen. Hij weegt namelijk meer dan 3,5 ton, deze kolos. Zijn pantser alleen al weegt meer dan 1.400 kilo, en daarnaast zijn er nog de bijkomende beveiligingssystemen en zijn bepaalde delen van aluminium vervangen door staal. Droog aan de haak? Bijna 4.300 kilo…

Bescheiden motor

De Volvo-technicus gaf al van bij de start de goede raad dat we niet mogen aarzelen om “de rem aan te tikken”, gezien het hoge gewicht van deze kolos. Wie trouwens een dikke V8 onder de kap verwacht, zit fout, want Volvo installeerde een amper 2-liter grote viercilinder turbo. Dat blok belooft weliswaar genoeg vermogen (325 pk) om “bad guys” te snel af te kunnen zijn. Bovendien werden we verrast door de wendbaarheid van deze extra zware XC90.

Conclusie

Waarschijnlijk zal je nooit een XC90 VR8 in het wild tegenkomen, al is de kans niet gering dat hij in bepaalde andere delen van de wereld levens zal redden.