Autotests

TEST VW ID.4: Tiguan 2.0?

Na de compacte ID.3 verrijkt VW zijn elektrisch gamma met een compacte SUV: de ID.4, een model dat de Tiguan in de harten van de gezinnen zou moeten vervangen. Maar bezit hij daarvoor de juiste troeven?

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 11/04/2021 | Leestijd: 5 min

Met een totale lengte van 4,58 m is de VW ID.4 32 cm langer dan de ID.3 en overklast hij zelfs de Tiguan met 8 cm. Het 6 cm lagere dak van de ID.4 strekt de lijn van deze “mooie baby” echter visueel, waardoor hij meer op een crossover dan op een enorme terreinwagen lijkt. Een ander belangrijk kenmerk: het MEB-platform waarop de nieuwkomer rust maakt het mogelijk de batterijen in de vloer te integreren om zo veel ruimte aan boord vrij te maken. Hierdoor is de beenruimte voor de achterpassagiers gigantisch en is de koffer (543 liter) zeer groot en praktisch.

VW ID.4 koffer

Advertentie – lees hieronder verder

De prijs van de “modernisering”

Aan de voorkant corrigeert de ID.4 de kritiek op vlak van kwaliteit die de ID.3 kreeg. Hier zijn de materialen hoogwaardiger, ondanks nog wat ‘goedkope’ kunststoffen, en is de montage degelijker. Maar in zijn jacht op gewicht (en kosten…) heeft Volkswagen wel wat uitrusting overboord gegooid, zoals een sleutelloze toegang of een elektrische achterklep op onze testversie, 1st Edition, die nochtans meer dan 47.000 euro kost. Bovendien heeft het merk in zijn drang naar “modernisering” het dashboard extreem vereenvoudigd. Daarmee verloopt ook het kleinste commando via het scherm, waardoor er voor alles net meer handelingen nodig zijn. De vraag is of dit niet vooral de aandacht van de bestuurder afleidt. Ook de integratie van transmissiebediening in het dashboard is niet bijzonder handig tijdens het rijden, zeker omdat de B-stand noodzakelijk is om de recuperatie te regelen bij het liften van het pedaal.

Intelligente regeneratie

ID.4 engine

Eigenlijk is deze laatste opmerking niet helemaal correct, want regeneratie is ook mogelijk in de D-stand. Hierbij gebeurt de regeling “autonoom”, afhankelijk van de verschillende elementen die door sensoren en omgevingscamera’s worden verzonden. Wanneer een voertuig vooraan wordt gedetecteerd, vertraagt de ID.4 dus om een noodzakelijke veilige afstand te houden. Als de weg daarentegen vrij is, zal de hij freewheelen om zoveel mogelijk energie te besparen. Nog beter: als er een snelheidslimiet wordt gedetecteerd (via GPS of een verkeersbord), zal de auto aanbevelen om het rechterpedaal te liften en zal hij als goede huisvader vertragen, zodat de verkeersaanduidingen gerespecteerd worden.

Zware jongen

Net als de ID.3 heeft de ID.4 een volledig scala aan afwerkingen en motoren. Op dit moment is het aanbod gebaseerd op 109 kW (150 pk) en 125 KW (170 pk) motoren gevoed door een 52 KWh batterij of een krachtiger blok van 150 kW (204 pk) gecombineerd met een batterij van 77 kWh netto. Onze testauto had deze laatste configuratie die een totaal rijbereik van 520 km garandeert. In de praktijk noteerden we tijdens onze testperiode over een gevarieerd parcours (snelwegen, stad en landwegen) een verbruik tussen 19,8 en 24,5 kWh per 100 km, met een totaal gemiddelde van 21,7 kWh / 100 km door een soepele rijstijl aan te houden, maar zonder echter extreem te willen “ecorijden”. Dat levert dus 400 échte kilometers rijbereik op: correcte waarden voor een voertuig van dit formaat… en dit gewicht. Omdat de ID.4 niet meteen een pluimpje is, zet hij meer dan 2,1 ton op de weegschaal. En dat is helaas voelbaar in de bochten, tijdens het remmen en op slechte wegen. Met zo’n gewicht-vermogensverhouding voegt de sportmodus uiteraard niets toe aan het rijden. We bleven daarom liever in de Comfort of Eco-stand, die veel beter geschikt zijn voor de gezapige rijstijl die hier is aangewezen. Deze rustige en attente manier van rijden is inderdaad beter geschikt voor deze grote SUV, of het nu gaat over autonomie of rijplezier. Een troef van de ID.4 is dan weer de korte draaicirkel die een verrassende wendbaarheid oplevert, rekening houdend met de afmetingen van deze wagen. En hoe zit het met langere ritten? Geen paniek, de ID.4 kan een laaddebiet tot 125 kW aan, waardoor hij na 40 minuten aan de stekker alweer 80% van zijn capaciteit heeft bereikt.

Conclusie

De ID.4 is ruim, heeft een degelijk rijbereik en rijdt aangenaam, zodat hij zijn rol als eerste gezinswagen perfect kan vervullen. Jammer genoeg wordt het totaalbeeld iets vertroebeld door een ergonomie die wat te wensen overlaat.

VW ID.4 rear

Volkswagen ID.4 1st technische fiche

Motor: elektrisch; 204pk, 310Nm bij 1.800 t/min.

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 4.580/ 1.850/1.630

Leeggewicht (kg): 2.124

Koffervolume (l): 534

Batterij (kWh): 77

0-100 km/u (sec): 8,5

Vermogen: 204 pk

Topsnelheid: 160 km/u

Gem. verbruik: 17,2 kWh/100km

Autonomie (WLTP): 520 km

Prijs (BTWi): 47.700 euro

Score van de redactie

Pluspunten

  • Gigantische binnenruimte
  • Algemeen rijgedrag
  • Reële autonomie bij soepele rijstijl
  • Draaicirkel en wendbaarheid

Minpunten

  • Algemene ergonomie (transmissie, multimedia…)
  • Hoog gewicht
  • Uitrustingslacunes voor deze prijs (sleutelloze toegang, elektrische achterklep…)

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie