De autoprijzen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Door tekorten aan halfgeleiders, stijgende energiekosten en het stilleggen van bepaalde productielijnen door covid is het aanbod aanzienlijk verminderd. De prijzen zijn gestegen en door de schaarste konden kopers niet meer profiteren van kortingen. Eind 2023 bleek uit een onderzoek van T&E zelfs dat de prijs van kleine auto’s de afgelopen vier jaar met 41% gestegen was. Toch waren het juist deze kleine, betaalbare modellen die veel automobilisten in staat stelden om zich op een degelijke manier te verplaatsen.
Sindsdien is de situatie veranderd. Na de grote winsten die constructeurs hebben gemaakt tijdens de periode van schaarste, is de markt vertraagd en is het tijd voor hen om terug te keren naar meer concurrentiële voorwaarden. Het Autosalon van Brussel, dat plaatsvindt tussen 10 en 19 januari 2025, wordt een bijzonder goede gelegenheid om koopjes te doen.
Minder dan 20.000 euro?
Het goede nieuws is dat betaalbare auto’s een comeback beleven. Sommige auto’s zijn goedkoper dan 20.000 euro, terwijl bepaalde aanbiedingen zelfs rond de 15.000 euro liggen voor een Peugeot 208 of Renault Clio. Dit zijn prijzen die we al lang niet meer gezien hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Let op, want sommige aanbiedingen zijn afhankelijk van een overnamepremie voor een oude wagen en dus niet voor iedereen interessant. Wees voorzichtig en vraag naar alle details van de aanbieding. Als je de inruilpremies buiten beschouwing laat en je houdt aan de officiële prijzen die op de websites van de merken, dan zie je een aantal zeer aantrekkelijke aanbiedingen. Er is een Dacia Sandero beschikbaar vanaf 12.890 euro, een Citroën C3 vanaf 14.990 euro en een Kia Picanto of een Fiat Panda vanaf 15.490 euro. Natuurlijk is de uitrusting van deze auto’s tot een minimum beperkt. Je mag geen wonderen verwachten.
Andere interessante aanbiedingen
Andere aanbiedingen lijken even aantrekkelijk en kosten niet veel meer. Zo wordt de Renault Clio Evolution SCe65 met Pack Look aangeboden voor 15.850 euro inclusief 500 euro inruilpremie, wat een totaal oplevert van 16.350 euro, en de Renault Captur voor 19.500 euro (zonder inruilpremie). Je krijgt veel uitrusting, waaronder parkeersensoren. Toyota verlaagt ook de prijs van zijn Aygo X aanzienlijk en biedt hem aan voor 15.990 euro in plaats van 18.510 euro, inclusief tien jaar garantie (op voorwaarde dat de auto op tijd en via het officiële netwerk wordt onderhouden).
Opel adverteert met de Corsa voor 14.990 euro, maar dan inclusief de inruilbonus van 2.000 euro (en op voorwaarde dat de in te ruilen auto vóór 2013 ingeschreven werd). Als je geen auto hebt om te verkopen, of als je hem zelf wilt verkopen, kom je uit op ongeveer 17.000 euro.
Sommige merken pakken uit met straffe overnamepremies. Zoals KGM (ex-SsangYong), dat zijn Tivoli aanbiedt voor 18.990 euro, tegenover de volledige prijs van 26.490 euro. En Suzuki verkoopt de nieuwe Swift voor 17.799 euro in plaats van 22.299 euro. Skoda is nooit gierig met kortingen en biedt een Fabia aan voor 16.990 euro, maar die is logischerwijs wel karig uitgerust. Tot slot zijn de Chinese aanbiedingen ook scherp, met de compacte Livan X3pro voor 15.995 euro, de MG3 Hybrid+ voor 19.990 euro en de volledig elektrische Leapmotor T03 voor 18.400 euro.
De concurrentie is dus terug op het Autosalon van Brussel 2025. Dat is goed nieuws voor kopers en waarschijnlijk ook voor de markt, die de afgelopen maanden moeilijke tijden kende.
We hebben een overzicht gemaakt van de belangrijkste kortingen die de automerken aanbieden. Ontdek ze hier.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be