Het Chinese merk MG is de erfgenaam van het Britse merk dat in 1927 werd opgericht en werd opgekocht door de SAIC-groep, die dicht bij de regering in Peking staat. MG is een van de eerste Chinese merken in Europa en is van plan om zich de komende jaren nog steviger te vestigen, met name door de bouw van een Europese fabriek.
Toch is het merk MG zeker niet uitsluitend elektrisch. Integendeel, het produceert ook modellen die op benzine rijden of hybrides. Allemaal zijn ze opvallend agressief geprijsd in vergelijking met de concurrentie.
Terugkeer van de roadster
Sinds enkele jaren zijn roadsters en plezierwagens uit het assortiment van automerken verdwenen. Deze auto’s zouden niet rendabel zijn en lijken geen zin meer te hebben in het huidige klimaat van repressie en autobashing. MG geeft de sector een lesje met zijn 100% elektrische roadster Cyberster, te zien op de stand in Brussel. Dit is een echte blikvanger: hij is sportief en krachtig, heeft schaardeuren en zit boordevol technologie, zoals blijkt uit de vier schermen in het interieur.
Ook het rijplezier is op de afspraak. De elektromotoren leveren 510 pk en 725 Nm, verdeeld over alle vier de wielen. De cijfers mogen gezien worden: 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 200 km/u. De batterij met 77 kWh zorgt voor een rijbereik van 444 km volgens de WLTP-cyclus. Uiteraard is de kofferruimte niet echt groot, al is 249 liter toch niet slecht voor een roadster. Maar de MG Cyberster is geen koopje: reken op 65.490 euro voor een instapmodel.
Advertentie – lees hieronder verder
Andere interessante modellen
MG is meer dan alleen de Cyberster. Er staan nog zes andere modellen in de catalogus. Zo is er de compacte hybride MG3 (195 pk), onlangs door de VAB uitgeroepen tot gezinswagen van het jaar, en de MG4, een compacte elektrische vijfdeurs met drie batterijcapaciteiten: 51 kWh (170 pk), 64 kWh (204 pk) en 77 kWh (245 pk). En dan is er nog de MG5, de enige 100% elektrische break die we betaalbaar kunnen noemen (50,3 of 61,1 kWh). Normaliter is de MG4 XPower, met zijn vierwielaandrijving en 435 pk, niet van de partij.
Particulieren zullen ook geïnteresseerd zijn in de HS SUV, die net een kleine facelift heeft ondergaan. Hij is verkrijgbaar als benzineversie (170 pk) en plug-inhybride (272 pk) met een elektrisch rijbereik van 100 km. Zeker niet slecht dus. Daarnaast is de nieuwe ZS SUV leverbaar met een breder motorenpalet: een zelfopladende hybride met een 1.5 benzine (197 pk) of een volledig elektrische versie (156 pk en 177 pk). Er bestaan ook benzineversies, maar die worden niet getoond. Tot slot is het vermeldenswaard dat MG – net als bepaalde andere Aziatische constructeurs – probeert te overtuigen met een ruime fabrieksgarantie, in dit geval zeven jaar. Een niet te onderschatten voordeel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be