Enkele jaren geleden werd er nog gelachen met de Chinese autoconstructeurs en hun vreemd ogende modellen met vaak verouderde technologie. Dat behoort nu allemaal tot het verleden want ze hebben enorm veel vooruitgang geboekt en hun modellen overspoelen momenteel de wereldmarkt. Dat is het geval bij de SAIC-groep die twee jaar geleden zijn geslaagde intrede deed in Europa met het merk MG.
Zo werd MG gered, want het merk was (althans op het oude continent) in de vergeetput beland sinds het faillissement van de Rover-groep. De Chinese industriële groep deed een goede zaak en nam het Britse merk over dat in 1924 werd opgericht in Oxford.
MG stond vroeger vooral bekend om zijn typische roadsters, maar maakte een bocht van 180 graden om zich aan te passen aan de huidige marktvraag. Met de compacte SUV ZS beleefde het merk twee jaar geleden zijn comeback. Deze auto vat de nieuwe filosofie van MG goed samen, namelijk modellen aanbieden met een voordelige verhouding tussen prijs en prestaties. Het tweede model, de EHS, is van hetzelfde kaliber. Voor een budget van minder dan 40.000 euro heb je deze plug-inhybride SUV. Onlangs presenteerde MG twee modellen tegelijk: de elegante SUV Marvel-R en de MG5, het model dat ons vandaag vooral interesseert.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorloper
Op zich is de MG5 een gewone break met een lengte van 4,60 meter en een sobere esthetiek. Waar MG wel mee innoveert, is de 100 procent elektrische aandrijving die er simpelweg het enige model in zijn genre van maakt wereldwijd. De SUV-rage heeft zoveel andere segmenten weggeblazen dat er nog maar weinig elektrische wagens bestaan … die geen SUV zijn. We kunnen het initiatief van MG alleen maar toejuichen. Het is meteen ook een mooie publiciteitsstunt voor het merk.
De MG5 is 4,60 meter lang en 1,82 meter breed, zowat hetzelfde formaat als een Volkswagen Golf Variant bijvoorbeeld. De koffer met een bescheiden inhoud van 479 liter moest een deel van zijn ruimte afstaan aan de batterijen. Om grote voorwerpen te vervoeren, moet je dus de rugleuning van de achterbank neerklappen, die verdeeld is in een 60/40-verhouding. De hoofdruimte op de achterbank lijkt ook wat nipt voor wie meer dan 1,85 meter groot is.
Volledig
Sinds zijn terugkeer in Europa verbaast MG door de mooie afwerking van zijn auto’s, rekening houdend met hun prijs. Dat is ook het geval bij de MG5, waarvan de interieurpresentatie de Europese tenoren niets te benijden heeft. Het design is zeker modern en de materialen voelen meestal aangenaam aan. De ergonomie laat soms wel enkele steken vallen. De digitale bediening van de airconditioning hadden we bijvoorbeeld liever met fysieke knoppen gezien en de hendel van de cruise control is niet echt handig in gebruik.
In het midden van het dashboard staat een scherm van 10,25 duim waarmee je het vrij eenvoudige maar zeer functionele infotainmentsysteem bedient. De instrumenten zijn dan weer ondergebracht in een ander scherm van 7 duim, dat vlot leesbaar is. De standaarduitrusting omvat automatische klimaatregeling (met één zone), een verwarmde en elektrisch verstelbare zetel (alleen de bestuurder) en led-koplampen.
Twee versies
De MG5 komt in twee verschillende versies op de markt: met een standaardautonomie van 320 km (WLTP) en een motor van 177 pk en als Long Range waarvan het vermogen daalt tot 156 pk, maar die 400 km zou halen (WLTP). Allebei hebben ze hetzelfde koppel van 280 Nm. Ze worden ook standaard geleverd met een boordlader die een vermogen van 11 kW aankan bij een publieke AC-laadpaal en tot 87 kW bij een snellader, waarmee hij van 5 naar 80 procent kan opladen in ongeveer 40 minuten. MG kondigt correcte prestaties aan, met een spurt van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden in de Long Range-versie die we konden testen.
Zuinig
Hoewel we het door de eerder bescheiden cijfers niet echt hadden verwacht, verraste de MG5 met levendige acceleraties die ruim volstaan. Aan de andere kant geeft zijn niet erg sportieve rijgedrag (soepele ophanging en zeer kunstmatige besturing) weinig vertrouwen wanneer je het tempo wilt opvoeren. Een belangrijk voordeel van deze break is het verbruik, dat schommelt rond de 17 kWh/100 km. Genoeg dus om te hopen op een actieradius van iets meer dan 350 km op de weg. Op de snelweg wordt dat gemakkelijk 100 km minder.
Conclusie
Gezien zijn prijs van 39.085 euro maakte de MG in zijn Long Range Luxury-versie een sterke indruk tijdens onze test. Behalve de afwezige one pedal-functie die aangenaam zou zijn in de stad, mist deze break weinig. Hij is een pak zuiniger dan een SUV. En alleen al omdat hij momenteel de enige auto is in dit marktsegment loont de MG5 de moeite.
MG5 Long Range: technische fiche
Motor: 1 elektromotor (115 kW, 280 Nm)
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
L/b/h (mm): 4.600/1.818/1.521
Leeggewicht (kg): 1.562
Koffervolume (l): 479 tot 1.367
Batterij (kWh): 61,1
0 tot 100 km/u (sec.): 8,3
Topsnelheid: 185 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 400
CO2: 0 g/km
Prijs: 37.585 euro
Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,5€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 85,27€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Verhouding prijs/prestaties
- Rijbereik
- Enige elektrische break op de markt
- Ergonomie
- Te soepele ophanging
- Nipte kofferinhoud
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be