Roadsters maakten van het Britse merk MG een succes vanaf het begin van de jaren dertig. Tijdens de Tweede Wereldoorlog trokken ze de aandacht van veel Amerikaanse soldaten, die ze op hun beurt wilden kopen. Toen werd de Noord-Amerikaanse markt cruciaal voor het bedrijf. Na de oorlog vertienvoudigde de verkoop. Dit succesverhaal bereikte zijn hoogtepunt in het midden van de jaren vijftig met de MGA en de komst van de MGB in 1962 bevestigde dit alleen maar. Helaas kam er aan het eind van de jaren zeventig een einde aan de trend en werd de meest geproduceerde cabriolet uit de geschiedenis (intussen onttroond door de Mazda MX-5) in 1980 niet meer geproduceerd.
Vele jaren later verkocht MG, opnieuw tot leven gebracht door Rover, van 1995 tot 2002 de MGF (en daarna TF). Uiteindelijk kwamen de restanten van het merk in de Chinese handen van SAIC Motor. Sindsdien stond een roadster niet meer op de agenda, tot het moederbedrijf besloot zijn Cyberster-concept te presenteren op de autoshow van Shanghai in 2021. Onverwacht kwam deze auto op de markt en twee jaar later werd de definitieve versie gepresenteerd.
Niet ouderwets
In plaats van een roadster in neoretrostijl te ontwerpen, kwam het designcentrum van SAIC met een zeer moderne auto, met een pijlvormige voorkant en een achterkant waarvan de lichten de Union Jack moeten voorstellen. De grootste originaliteit van de auto ligt echter in de deuren, die als een schaar opengaan. Hoewel deze technische oplossing bijdraagt aan de reputatie van de Cyberster en sommigen het heel cool vinden, zijn er wel nadelen in dagelijks gebruik, zo hebben we vastgesteld.
Advertentie – lees hieronder verder
Wanneer de deuren elektrisch omhooggaan, bieden ze ruime toegang tot het interieur. De eerste indruk is erg positief, want de gebruikte materialen zijn mooi en de assemblage is correct. Het lijkt er echter op dat MG nog veel schermen op voorraad had, want de bestuurder krijgt een drieluik van schermen (2x7 en 12,5 duim) voor zich. En dat is nog niet alles, want er is nog een vierde geplaatst op de middenconsole. Het dashboard is sterk geïnspireerd op dat van de Jaguar F-Type en is aangenaam om naar te kijken. De ergonomie is echter verwarrend en totaal niet intuïtief. De verschillende functies zijn zonder enige logica verdeeld over de drie schermen en soms moet je lang zoeken om een functie te vinden, wat echt op de zenuwen werkt.
Twee versies
De Cyberster, die helemaal mee is met de 21ste eeuw (en verscheen ter gelegenheid van MG’s 100ste verjaardag), is een elektrische auto die verkrijgbaar is in twee versies: achterwielaandrijving (340 pk en 475 Nm) of GT met twee elektromotoren (510 pk en 725 Nm). Omdat de eerste versie pas in 2025 beschikbaar wordt, konden we een testrit maken met de tweede, die een batterij van 77 kWh heeft en een rijbereik van 443 km volgens de WLTP-cyclus. Opladen met gelijkstroom is mogelijk tot een maximum van 144 kW, waardoor hij in slechts 28 minuten van 10 naar 80% batterijcapaciteit geraakt bij een snellader.
De Cyberster is met afstand de snelste roadster in de geschiedenis van het bedrijf, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden. Er is geen twijfel mogelijk: de kracht is indrukwekkend, net als de grip dankzij de vierwielaandrijving. Er zijn echter een paar problemen die een deel van de pret bederven. Ten eerste is de bestuurderszetel veel te hoog, wat betekent dat je hoofd letterlijk in de softtop zit als je langer dan 1,85 m bent. Je moet je er dus tussen wringen of verdragen dat de bovenste voorruitstijl je gezichtsveld hindert. De zitting is erg hard en de rugleuning is gebogen. Daardoor moet je een beetje voorovergebogen rijden. Een ander vervelend detail is dat er water in het interieur spat wanneer je de deur opent als het regent. Het is onmogelijk is om de auto discreet te gebruiken, is over het algemeen zijn de deuren onpraktisch en relatief traag.
GT, niet sportief
Wanneer je kiest voor de Supersport-rijmodus, heeft de MG het volle vermogen tot zijn beschikking en blijkt hij zeer responsief. Tenminste als het gaat om accelereren, want de schokdemping is een ander verhaal. De schokdempers zijn te zacht, waardoor de auto de neiging heeft om een paar keer te stuiteren wanneer je bijvoorbeeld over een hobbel in het asfalt rijdt. Wanneer de kwaliteit van het wegdek verslechtert, lijken de koetswerkbewegingen slecht gecontroleerd en lijdt de stuurprecisie eronder. Wanneer je het tempo opvoert, zorgen dergelijke reacties ervoor dat het ESP- of ABS-systeem snel in werking schieten. Niet echt geruststellend.
Anderzijds voelt de Cyberster zich meer op zijn gemak op vlakke wegen. Denk echter niet dat het een pure sportwagen is. Het is meer een GT, met een gewicht van bijna twee ton, ontworpen om te cruisen en in staat tot enkele snelle inhaalacties. Om het publiek te vermaken, heeft MG twee geluiden gemaakt die een verbrandingsmotor imiteren of... een vliegende schotel. Ondanks de koude winter en het bijzonder natte weer, moesten we uiteraard ook met open dak rijden. In nauwelijks tien seconden verdwijnt het stoffen dak. Rijden met je haren in de wind krijgt een heel bijzondere dimensie door de afwezigheid van motorgeluid.
Conclusie
De MG Cyberster GT is in meerdere opzichten opmerkelijk door zijn unieke concept. Hij verschilt van alle andere roadsters op de markt. Hij is leuk in het gebruik en heeft een prijs (69.990 euro) die concurrentieel lijkt, al zijn er eigenlijk niet meteen concurrenten. We hadden wel graag een betere rijpositie en schokdemping gezien om helemaal tevreden te zijn.
De MG Cyberster GT in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 510 pk en 650 Nm, NMC-batterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.535/1.913/1.329
Leeggewicht (kg): 1.985
Koffervolume (l): 249
Batterij (kWh): 77
0 tot 100 km/u (sec): 3,2
Topsnelheid (km/u): 200 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 443
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 19,1
CO2: 0 g/km
Prijs: 69.990 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Origineel concept
- Prestaties
- Kwaliteitsindruk
- Bestuurderszetel te hoog
- Schokdemping te herzien
- Eigenaardige ergonomie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be