Op 1 juli 2023 gebeurt de jaarlijkse indexatie van de autobelastingen, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Het gaat om twee types belastingen: zowel de belasting op inverkeerstelling (BIV) als de jaarlijkse verkeersbelasting. De gepeperde verhoging van vorig jaar (+8,97 procent) ligt nog vers in het geheugen. Die was te wijten aan de recordinflatie door het economisch herstel na covid en door de oorlog in Oekraïne.
Slecht nieuws: in 2023 komt er opnieuw een verhoging, want hoewel de inflatie minder fel toeneemt, is er nog altijd een hoge inflatie. In Vlaanderen gaat het om een indexering van 5,2 procent. En Wallonië is niet beter af, want ook daar zou er volgens La Dernière Heure 5,2 procent bijkomen. De Brusselaars hebben daarentegen meer geluk, want Brussel Fiscaliteit kondigt een indexering van ‘slechts’ 1,73 procent aan.
Welke tarieven?
In Wallonië betekent dit dat de inschrijving stijgt van 61 euro naar 65 euro in het voorbeeld van een Toyota Yaris (1.0 VVT-i of 1.5 Hybrid), wat daar het bestverkochte model is. In Vlaanderen betaal je momenteel 50,38 euro voor hetzelfde model, maar dat stijgt naar 53 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Een ander voorbeeld: een Dacia Duster benzine kost vandaag 123 euro om in te schrijven in Wallonië, een bedrag dat stijgt naar 130 euro. Voor de dieselversie is het nog duurder: 495 euro wordt 520 euro. Ter vergelijking: in Vlaanderen kost een Duster benzine vandaag 264 euro aan BIV, een diesel 666 euro (waar dus binnenkort 5,2 procent bijkomt).
Kortom beste lezer, je zult meer moeten betalen, waar je ook woont. In Wallonië blijven ook de plug-inhybrides een dure zaak, omdat ze vaak uitgerust zijn met motoren met grotere cilinderinhoud. Een situatie die (misschien) een beetje rechtgezet wordt met de aangekondigde hervorming van de autofiscaliteit, die normaal gezien vanaf 2025 van kracht wordt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be