Belastingen

Wallonië gaat mobilhomes zwaarder belasten

In Wallonië worden campers belastinggewijs niet langer aanzien als bestelwagen. Na de fiscale hervorming zullen ze worden belast als personenauto’s en dat levert voor vele eigenaars plots een gepeperde rekening op.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20/09/2022 | Leestijd: 2 min

Sinds de Covid-19-pandemie kenden mobilhomes een groot succes. Vanaf 2020 is de toename van het aantal registraties aanzienlijk: in 2021 werden meer dan 15.000 eenheden verkocht (nieuw en gebruikt) tegenover 12.000 in de voorgaande jaren. Tot nu toe werden deze voertuigen in het hele land belast als bedrijfsvoertuigen. Maar Wallonië brengt daar nu verandering in met de fiscale hervorming.

Sinds 1 januari 2022 is er inderdaad een belastinghervorming doorgevoerd. Goed, maar waarom er vandaag nog over praten? Simpelweg omdat de nieuwe richtlijnen van de fiscus nog maar net zijn verstuurd naar de eigenaars. Het probleem is dat niemand deze specifieke hervorming zag aankomen, want op 1 januari 2022 dacht men dat ze alleen voor pick-ups zou gelden. Fout! Ook mobilhomes vallen hieronder en worden dus niet langer belast als bestelwagen, tenzij de eigenaar zelfstandig en BTW-plichtig is.

Advertentie – lees hieronder verder

Duizenden euro’s extra betalen

camping-car

Deze pil is zeer bitter, want zelfs de Belgische Vereniging van mobilhomegebruikers had dit niet zien aankomen. Bovendien is dit een belasting met terugwerkende kracht, ze geldt dus bijvoorbeeld ook voor voertuigen die afgelopen februari zijn geregistreerd. Voor de eigenaars is het een ijskoude douche, want soms moeten zij duizenden euro’s opleggen.

Als we het voorbeeld nemen van een Ford Transit van 125 kW, bedraagt de belasting op inverkeersstelling (BIV) nu 2.478 euro (voorheen 100 euro), een bedrag waar nog 700 euro CO2 ecomalus moet bijgeteld worden. En dat is nog niet alles: de jaarlijkse verkeersbelasting gaat van 148 euro naar… 486 euro. En de Belgische Vereniging van mobilhomebruikers gaf nog een voorbeeld aan de krant L’Avenir: voor een tweedehandsmodel van 5 jaar en 132 kW (2,8 liter) stijgt de BIV ook naar 1.362 euro en de ecomalus naar 1.200 euro. Maak de rekening: dat is meer dan 2.000 euro, terwijl het voorheen bijna niets was.

Mogelijkheid tot vrijstelling

Er is echter een mogelijkheid tot vrijstelling, maar op voorwaarde dat er minder dan 30 dagen per jaar wordt gereden, wat natuurlijk ingaat tegen de logica van een mobilhome die vaak wordt gebruikt. De Belgische Vereniging van mobilhomegebruikers is dan ook verrast door deze belastinghervorming, omdat het herstelplan van Wallonië voorziet in de bevordering van het kampeertoerisme. De verklaring: deze hervorming was al lang voor het herstelplan gepland door de voormalige minister van Begroting, Jean-Luc Crucke (MR)… die de regering inmiddels heeft verlaten.

De situatie is natuurlijk schadelijk voor alle mobilhomebezitters, die soms zware inspanningen hebben gedaan om deze vaak dure voertuigen aan te schaffen. Deze nieuwe belastingen lijken onrechtvaardig en dienen enkel om de schatkist van het Gewest te vullen die leeg is…

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie