Aantal bestuurders zonder rijbewijs explodeert

Het aantal bestuurders zonder rijbewijs stijgt in België. Volgens VIAS rijden er meer dan 100.000 op onze wegen. Deze bestuurders zonder rijbewijs hebben niet allemaal hetzelfde profiel, maar zouden 2,5 keer meer kans maken op een ongeval. Hoe komt dat?

Gepubliceerd op 30 mei 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Aantal bestuurders zonder rijbewijs explodeert

Het rijexamen is waarschijnlijk een van de meest afgelegde examens in België. Hoewel er jaarlijks heel wat mensen voor slagen, lukt het toch niet alle kandidaat-automobilisten om uiteindelijk hun rijbewijs te behalen.

Volgens de laatste cijfers van de federale politie werden 47.000 bestuurders betrapt op rijden zonder rijbewijs in 2022. Dat is natuurlijk enorm, maar het werkelijke aantal ligt nog veel hoger. VIAS schat het aantal bestuurders zonder rijbewijs in ons land op ongeveer 100.000 (ter vergelijking: in Frankrijk zijn er dat ongeveer 700.000).

Drie profielen

La Dernière Heure schrijft dat deze bestuurders volgens VIAS verschillende redenen hebben om zonder rijbewijs te rijden. Studies tonen dat er drie soorten bestuurders zonder rijbewijs bestaan. Ten eerste zijn er bestuurders die nooit hun rijexamen afgelegd hebben of herhaaldelijk faalden. Ze gaan de weg op zonder de moeite te doen een rijbewijs te behalen of omdat ze denken dat ze dat nooit kunnen.

De tweede categorie bestuurders zonder rijbewijs bestaat uit mensen van wie het rijbewijs tijdelijk ingetrokken werd, bijvoorbeeld na een zeer ernstige snelheidsovertreding of een te hoog alcoholpromillage. De derde oorzaak voor rijden zonder rijbewijs: mensen die om medische redenen niet langer het recht hebben om te rijden, maar die toch blijven rijden.

Advertentie – lees hieronder verder

anpr

Sterke stijging

De bevindingen zijn alarmerend. Het aantal bestuurders zonder rijbewijs lijkt toe te nemen, ook al is het exacte aantal logischerwijs moeilijk vast te stellen. In ieder geval stijgt het aantal boetes, van 38.500 in 2019 naar 47.000 vorig jaar. Dat is een stijging van 22 procent, wat deels te verklaren valt door frequentere controles, maar ook doordat meer rijbewijzen  ingetrokken worden sinds de wet op gekruiste recidive van kracht is. Twee overtredingen van zeer verschillende aard kunnen nu leiden tot de intrekking van het rijbewijs, wat vroeger niet het geval was.

De toename is een reëel probleem en de politie vraagt meer middelen om deze mensen op te sporen, met name via ANPR-camera’s die voertuigen kunnen herkennen – in het geval de persoon van wie het rijbewijs werd afgenomen, dezelfde auto blijft gebruiken. Natuurlijk is de explosieve stijging van de kosten van het rijbewijs een ander probleem. Er bestaat een goedkoper systeem met vrije begeleiding, maar niet iedereen vindt een geschikte begeleider in zijn entourage.

Gevaarlijker

Je zou kunnen denken dat bestuurders zonder rijbewijs voorzichtiger zijn dan andere om niet op te vallen bij de politie. Maar dat blijkt helemaal niet het geval. Studies tonen aan dat deze bestuurders zelfs 2,5 keer meer risico lopen op een ongeval. De gevolgen van rijden zonder rijbewijs zijn trouwens niet gering: de boetes variëren van 1.600 tot 16.000 euro en  bij een tijdelijke intrekking van het rijbewijs wordt die uiteraard verlengd voor een periode van acht dagen tot vijf jaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.