Zo is het versturen van een verkeersboete aan een verkeersovertreder onderworpen aan regels. Regels die volgens sommigen niet altijd nageleefd. Volgens de wet moet het document binnen 14 dagen na de vaststelling van de overtreding worden verzonden.
We hebben al meermaals gemeld dat veel mensen deze bekeuringen te laat ontvangen. Hierover zijn al verschillende rechterlijke uitspraken gedaan die de overtreders in het gelijk hebben gesteld omdat de 14-dagenwet niet werd nageleefd. Zo behandelt advocaat Bruno Gysels vaak dergelijke zaken en hij geeft aan dat het aantal zaken toeneemt.
Justitie betwist
Tegenover Sud Presse betwist de FOD Justitie echter het idee van een explosie aan zaken. Volgens de administratie wordt 95% van de onmiddellijke inningen binnen 14 dagen verzonden. Slechts 5% van de boetes wordt buiten deze termijn verzonden. En de FOD legt uit dat wanneer dit het geval is, dit bijvoorbeeld komt door een onjuist adres.
Advertentie – lees hieronder verder
De FOD geeft aan dat deze boetes nog steeds geldig zijn. Dit wordt echter betwist door specialist Bruno Gysels, die niet aarzelt om het gedrag van justitie als oneerlijk te bestempelen, omdat boetes soms 15 dagen te laat aankomen, terwijl bij een onmiddellijke inning de overtreder slechts 10 dagen heeft om te betalen.
Strijd om de datum
De hele kwestie van de termijn van 14 dagen ligt in de interpretatie van de regel. Volgens sommigen is de in te houden datum immers de dag van de overtreding en volgens anderen komt die eerder overeen met de dag waarop de politieagent de overtreding op de beelden opmerkt en zijn bekeuring uitschrijft.
De FOD Justitie neemt geen standpunt in, maar er zal voor eens en altijd duidelijkheid moeten komen, hetzij door een beslissing van het College van procureurs-generaal, hetzij door de regel op te nemen in een nauwkeuriger wettekst.
Momenteel verloopt de procedure voor de afgifte van een proces-verbaal als volgt: zodra de overtreding is begaan, controleert de politieagent de geflitste plaat, controleert hij de informatie op de plaat in een databank en stelt hij het proces-verbaal op.
Elke avond worden alle processen-verbaal naar het parket gestuurd en de volgende dag gaat alles naar de drukkerij van bpost, in onderaanneming, en vervolgens naar de bestemmeling.
Bruno Gysels hekelt dit proces op zijn blog en geeft aan dat overtreders in feite twee brieven ontvangen: de kopie van het boetebiljet en de uitnodiging om de onmiddellijke inning te betalen: “de documenten vermelden een datum van verzending die systematisch onjuist is.
In feite ontvangen de overtreders deze enveloppe steevast ongeveer een week na de veronderstelde datum van verzending in hun brievenbus. Het duurt echter zeker geen vier of vijf werkdagen om een enveloppe in België te versturen, soms op slechts enkele kilometers van de plaats van verzending.
Het lijdt dus geen twijfel dat de door bpost afgedrukte datum van verzending achterhaald is ten opzichte van de werkelijke datum van verzending”, aldus de advocaat. Voor Bruno Gysels belet deze praktijk “de rechtzoekende om zijn rechten te doen gelden en in vele gevallen een vrijspraak te bekomen”.
Er wordt ook aan herinnerd dat er een callcenter beschikbaar is om vragen over onmiddellijke inningen te beantwoorden. Maar het zijn geen politieagenten die antwoorden, maar medewerkers van bpost.
Volgens de FOD Justitie behandelen zij 30.000 oproepen per maand. En ook hier roept dat vragen op bij Bruno Gysels, want veel van zijn klanten zijn soms verrast door het gegeven advies.
De conclusie: controleer goed de data waarop u een aanmaning en een uitnodiging tot betaling en betwisting ontvangt als de termijn van 14 dagen wordt overschreden. In afwachting van meer duidelijkheid van het gerecht is het belangrijk alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be