Al enkele maanden wordt de komst van een nieuw type flitscamera’s op onze wegen overwogen. Het gaat om een radar die zowel het ANPR-netwerk als kunstmatige intelligentie inzet om gsm-gebruik achter het stuur te detecteren. Er was een sterke motivatie om dit nieuwe type controle te introduceren, omdat mobiele telefoons veel gebruikt worden achter het stuur en jaarlijks veel ongevallen veroorzaken.
Het dossier werd dus bestudeerd, ook om de GDPR-privacyregels te onderzoeken, want de ANPR-camera’s zouden rechtstreeks in het interieur flitsen. Dit viel niet in goede aarde bij het Controleorgaan op de politionele informatie (COC), dat vorig jaar tijdens de testfase al twijfels had geuit over de wettelijkheid van het systeem.
Voorstel afgevoerd
Nu blijkt dat het idee voor deze nieuwe flitscamera’s tegen gsm-gebruik niet doorgaat. Dat bericht de krant Nieuwsblad. Wat veroorzaakt deze blokkering? Politieke terughoudendheid, vooral van de kant van Open Vld. De Vlaamse liberalen zien de zeer duidelijke foto’s van de ANPR-camera’s als een inbreuk op de privacy van bestuurders. En aangezien er ook verzet is van de leiding van de federale politie, is de kans nu ‘bijzonder klein’ dat dit soort controle wordt ingevoerd.
Volgens VIAS was de testfase, die enkele maanden heeft geduurd, nochtans een succes en zijn er voldoende garanties op het vlak van privacy. Het verkeersinstituut wijst er ook op dat zulke controles al bestaan in andere landen zoals Nederland, waar ze geen probleem vormen. Gezien de timing kun je je afvragen of deze blokkering met de verkiezingen te maken heeft. Als dat zo is, zou het immers slechts uitstel kunnen zijn. Het antwoord volgt in het najaar van 2024, wanneer de verschillende nieuwe regeringen aantreden…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be