Slimme camera’s klaar om overtreders te klissen

De nieuwe slimme camera’s ondergaan hun laatste reeks tests. Eenmaal gevalideerd, zijn ze klaar om wangedrag op te sporen, inclusief het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden.

Gepubliceerd op 31 oktober 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Slimme camera’s klaar om overtreders te klissen

Een paar maanden geleden kondigden de autoriteiten aan dat nieuwe camera’s – andere dan ANPR‘s – binnenkort gevaarlijk en verboden gedrag zouden kunnen identificeren. Het idee is er eigenlijk al sinds 2020, maar over een paar weken is het toestel klaar om overtreders op te sporen die nu niet meer kunnen ontkomen.

Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid – en de golf van repressie die zich geleidelijk op ons grondgebied ontplooit – is dit een echte paradigmaverschuiving, omdat tot nu toe overtredingen alleen door beëdigde politieagenten konden worden vastgesteld. Maar dat was voordat het VIAS Institute met succes een nieuw type slimme camera testte die overtredingen kan detecteren.

iStock-1129123775

Telefoon geviseerd

Deze camera’s zijn vooral gekalibreerd om een specifiek type overtreding te detecteren: het gebruik van de telefoon tijdens het rijden. We weten dat het fenomeen groeit, ondanks de herhaaldelijke waarschuwingen van de autoriteiten en de 50 doden die dit gedrag elk jaar veroorzaakt.

Advertentie – lees hieronder verder

Vorig jaar kregen maar liefst 114.000 automobilisten een boete voor het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden, terwijl de prijs van de overtreding sinds maart flink is gestegen (174 euro). En sommige gemeenten gaan nog verder: het arrondissement Halle-Vilvoorde hanteert een nultolerantie met ook een mogelijke intrekking van het rijbewijs. Toch zal het detecteren van het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden niet de enige overtreding zijn die door dit toestel kan worden geïdentificeerd. Er zijn er nog 11 andere voorzien…

Explosie van boetes in zicht?

VIAS, dat het een ‘testproject’ met deze camera had uitgevoerd in de regio Antwerpen, zei dat 1,5% van de bestuurders een PV had kunnen ontvangen. Omdat dit een test is, was dit niet het geval. Momenteel heeft de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), een tweede testfase aangevraagd, om na te gaan of alle verzamelde gegevens door de politie kunnen worden gebruikt.

iStock-1219705472-1

In totaal zouden slimme camera’s in staat zijn om niet minder dan 12 verbaliseerbare overtredingen te identificeren: telefoneren tijdens het rijden, maar ook een eenrichtingsstraat nemen, een maximaal toegestane hoogte overschrijden, een witte lijn overschrijden, voertuigen die al overbelaste kruispunten oprijden en die plaats blokkeren, voertuigen die gebruik maken van rijstroken die nog zijn aangeduid als afgesloten met een rood kruis boven de  weg of automobilisten die zich niet houden aan de borden die rechtsomkeer of afslaan verbieden.

Operationeel vanaf 2023

Volgens het kabinet van de minister is het contract net gegund en start de tweede testronde in januari 2023 in vijf lokale politiezones: twee in Wallonië, twee in Vlaanderen en één in Brussel. VIAS juicht deze opstart toe, want tijdens de tests bleek uit statistieken dat een op de zeven bestuurders zijn smartphone op zijn schoot had gezet om hem te kunnen gebruiken. Het is inderdaad verrassend hoe indringend deze camera’s zijn…

In de praktijk worden voor het gebruik van de mobiele telefoon vier foto’s gemaakt: de eerste van de plaat, de tweede van de omgeving in het algemeen, de derde van het passagierscompartiment en de vierde van de bestuurder. Na het onderzoeken van de foto’s zal een politieagent dan beslissen over de eventuele verbalisering. Het apparaat moet dus gebaseerd blijven op menselijke analyse. Laten we hopen dat deze regel wordt gevolgd, want hierover bestaan twijfels, zoals bijvoorbeeld met de boetes die scanauto’s opleggen.

iStock-1325419281

Deze controlecamera’s zullen mobiel zijn en bijvoorbeeld vanaf een brug kunnen werken. De autoriteiten geven aan dat deze camera’s vooral actief zullen zijn op de snelwegen, omdat daar de snelheid hoger is en de verleiding groter is dat automobilisten hun telefoon gebruiken. Hoewel bellen tijdens het rijden de afgelopen jaren is afgenomen (40% in plaats van 60% dankzij Bluetooth), wordt vandaag 60% van de mensen beboet omdat ze berichten verzenden (of lezen) tijdens het rijden.

Het lijkt er echter op dat bewustmakingscampagnes niet volstaan. Vandaar dat de autoriteiten overgaan tot de inzet van nieuwe repressiemiddelen. Nog eentje meer… In dit tempo worden boetes weldra de belangrijkste bron van inkomsten voor de Staat.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.