2% van kilometers wordt gereden met telefoon in de hand

De verhoging van het boetetarief voor het gebruik van een mobiele telefoon in de auto lijkt bestuurders niet af te schrikken. Volgens een onderzoek van VIAS gebeurt 2% van de afgelegde kilometers met een (smart)phone in de hand, terwijl gsm-gebruik net verantwoordelijk is voor 50 verkeersdoden per jaar.

Gepubliceerd op 28 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

2% van kilometers wordt gereden met telefoon in de hand

Het is duidelijk dat de boodschap niet overkomt. Integendeel zelfs. Bestraft met een zwaardere boete van 174 euro sinds maart 2022, neemt het gsm-gebruik achter het stuur in tijd zelfs toe onder automobilisten, zo blijkt uit een enquête van VIAS. Gemiddeld 2% van de afgelegde kilometers wordt doorgebracht met de telefoon in de hand, een cijfer dat voor vrachtwagenchauffeurs zelfs verdrievoudigt (6%).

De situatie is zorgwekkend omdat een bestuurder die tijdens het rijden zijn telefoon raadpleegt, zich gemiddeld minstens 5 seconden op zijn scherm concentreert. Een ‘eeuwigheid’ is dat, want tegen een snelheid van 120 km/u komt dat volgens het verkeersveiligheidsinstituut neer op 160 afgelegde meters. Dit soort gedrag belet de bestuurder om adequaat te reageren en bijvoorbeeld tijdig te remmen om een obstakel – zoals een verkeersopstopping – te vermijden. Met alle gevolgen van dien.

GSM-driver-01

1 op 50 bestuurders

Voor het VIAS-onderzoek werden gedurende twee maanden 19.169 chauffeurs geobserveerd, van wie 1 op de 50 geregeld bezig was met een gsm of tablet. Erger nog, de helft van deze mensen kon het niet laten om berichten te lezen of schrijven, wat de consultatietijd op meer dan 5 seconden brengt. En het is net deze handeling (lezen/schrijven) die de meeste ongelukken veroorzaakt, aangezien het risico op een ongeluk met 12 wordt vermenigvuldigd (!) in plaats van met twee bij simpelweg bellen

Advertentie – lees hieronder verder

Het gevaar van het gebruik van de smartphone tijdens het rijden is nochtans al meermaals bewezen. Maar sinds de laatste studie (2013) hebben bestuurders het nog niet begrepen. Toen gebruikte 3% een telefoon achter het stuur, een percentage dat slechts een klein beetje is gedaald. Die lichte daling heeft te maken met het feit dat de meeste recente auto’s zijn uitgerust met Bluetooth, en in veel gevallen ook met Android Auto of Apple Car Play interfaces, die berichten kunnen lezen en dicteren.

50 doden per jaar

Ondanks alle nieuwe technologieën die in moderne auto’s worden ingebouwd, raadplegen en gebruiken bestuurders nog steeds hun kleine toestel tijdens het rijden. Zeer dom natuurlijk, want dit gebruik is in België verantwoordelijk voor 50 doden per jaar (8% van het totaal) alsook voor maar liefst 4.500 gewonden.

Uit de VIAS-studie blijkt eveneens dat de Walen en Brusselaars het minst gedisciplineerd zijn. Brusselaars zijn goed voor 5% van de betrapte chauffeurs, tegenover 3% Walen en slechts 1,6% Vlamingen. Dat die laatste groep beter oplet, heeft waarschijnlijk met de grotere pakkans in hun landsdeel te maken.

Ook valt op dat het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden wijdverspreid is onder automobilisten van alle leeftijden, maar dat mannen de regels het minst naleven (2,1%, tegenover 1,3% van de vrouwen).

Controles opvoeren

Het is niet meer dan logische dat de politiek en de politie het aantal controles opvoeren, vooral in Wallonië dan, en meer camera’s op het wegennet plaatsen die dit soort gedrag kunnen herkennen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.