De slimme anti-gsm-camera’s… illegaal?

Enkele dagen geleden kondigde de minister van Mobiliteit trots tests aan om slimme camera’s te kalibreren. De toestellen in kwestie zijn bedoeld om verschillende verkeersovertredingen op te sporen, waaronder het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Maar er is een probleem, zo blijkt nu, want het inzetten van deze camera’s is in strijd met de wet…

Gepubliceerd op 6 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

De slimme anti-gsm-camera’s… illegaal?

Ongeveer een week geleden heeft Georges Gilkinet (Ecolo), onze federale minister van Mobiliteit, aangekondigd dat de nieuwe ‘slimme’ camera’s die een veelvoud aan verkeersovertredingen kunnen detecteren – zoals gsm-gebruik – gekalibreerd zullen worden als onderdeel van een laatste reeks tests. Zelfs als je smartphone of tablet op je schoot ligt tijdens het rijden, zou je op die manier betrapt kunnen worden… en dus een boete verwachten. Dit type camera kan tot vier foto’s maken: de eerste van de nummerplaat, de tweede van de algemene omgeving, de derde van het passagierscompartiment en de vierde van de bestuurder.

De bedoeling was en is om dit zeer repressieve systeem in de komende maanden in te voeren, aangezien het aantal overtredingen voor het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden alleen maar toeneemt, ondanks een aanzienlijke verhoging van de boetetarieven (tegenwoordig 174 euro).

camera-anpr-traffic-04

“Illegaal”

De minister zal dit ongetwijfeld niet graag lezen, maar volgens het Controleorgaan op de politionele informatie (COC), een autonome instelling die in feite de gegevensbeschermingsautoriteit van de politie is, staat de wet momenteel niet toe dat een ANPR-camera wordt gebruikt om gsm-gebruik in de auto op te sporen.

Advertentie – lees hieronder verder

De gegevensbeschermingsautoriteit is bovendien verbaasd dat de autoriteiten – lees: Gilkinet alsook de politiezones die de toestellen zouden testen – niet eens de moeite hebben gedaan om eerst de bevoegde diensten te raadplegen. Het ligt voor de hand dat de politie of de overheid geacht worden om het wetboek te respecteren… Toch?

camera-anpr-traffic-03

Wetwijziging op komst?

Volgens de letter van de wet is biometrie en gezichtsherkenning met technologische middelen vandaag niet toegestaan. Deze praktijk is dus verboden, ook in het kader van tests en zelfs als er een beëdigde politieagent naast de camera aanwezig is. Kortom, wil Gilkinet zijn plannen doorvoeren, dan moet er eerst een wetswijziging gebeuren. We weten allemaal dat zoiets niet van de ene dag op de andere kan.

Het kabinet van de minister is trouwens al op de hoogte van dit ‘probleem’. De reactie: dat er nog een impactanalyse op de privacy moest worden uitgevoerd en dat men, alvorens de wet te herzien, effectief advies ging vragen aan het COC. Toeval, gezien de timing, of was men ‘onder de rader’ van plan om de illegale tests toch gewoon uit te voeren?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.