Verkeersveiligheid

Gsm’en achter het stuur kan leiden tot intrekking van rijbewijs

Sinds maart 2022 moet je een hogere boete betalen als je wordt betrapt op het gebruik van je gsm, smartphone of tablet tijdens het rijden. In Halle-Vilvoorde gaat men zelfs nog verder: daar gaat men onmiddellijk over tot een intrekking van je rijbewijs.

Geschreven door David Leclercq | 27/04/2022

We hadden het eind februari aangekondigd: sinds 3 maart zijn de boetes voor ongeoorloofd gebruik van de gsm achter het stuur aanzienlijk duurder geworden. Het tarief steeg van 116 euro tot 174 euro, wat ervoor moet zorgen dat chauffeurs twee keer zullen nadenken alvorens zonder een handsfree-kit te bellen, sms’en en dergelijke meer. Bovendien wordt de sanctie uitgebreid tot andere digitale apparaten, zoals tablets, e-readers, enz., waarover nog enige rechtsonzekerheid bestond.

Het arrondissement Halle-Vilvoorde (het grensgebied met Brussel, dat de wijken en gemeenten Zaventem, Halle, Asse, Londerzeel enzovoort omvat) heeft echter besloten nog een stap verder te gaan en tussen 1 mei en 30 juni een echt repressiebeleid te voeren. De politie zal nultolerantie toepassen en van wie betrapt wordt met de telefoon in de hand, wordt het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken.

Advertentie

Tot 4.000 euro boete

police

Het parket van Halle-Vilvoorde staat bekend om zijn zeer strenge aanpak wat verkeersinbreuken betreft. Ine Van Wijmeersch, procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Halle-Vilvoorde, verklaarde aan de RTBF dat het om een pilootproject gaat en dat “het rijbewijs onmiddellijk voor 8 dagen zal worden ingetrokken en dat chauffeurs in september voor de politierechter zullen moeten verschijnen. Daar riskeren zij een boete tot 4.000 euro, en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar in de ernstigste gevallen.”

Straffe taal, maar eerlijk is eerlijk: de statistieken spreken niet bepaald in het voordeel van mobiele telefoons. Volgens verschillende Europese studies leest of verstuurt één op vier Belgische chauffeurs berichten tijdens het rijden, terwijl één op zes zijn handsfree-kit niet gebruikt, wat uiteraard problematisch is. En ook de cijfers van VIAS zijn ontnuchterend: 8% van de dodelijke ongevallen houdt verband met het gebruik van een gsm tijdens het rijden.

Het schrijven van een sms’je tijdens het rijden verhoogt het risico op een ongeval zelfs met een factor 12. Naar schatting overlijden elk jaar 50 mensen als gevolg van deze praktijk en raken er 4.500 gewond.

Voor Ine Van Wijmeersch maakt deze nieuwe maatregel dan ook deel uit van een doeltreffend verkeersveiligheidsbeleid. De maatregel zal worden geëvalueerd na de periode van 1 mei tot en met 30 juni 2022. Zijn de resultaten positief, dan kan worden verwacht dat ze wordt verlengd of zelfs permanent wordt, ook in andere gerechtelijke arrondissementen.

Het is duidelijk dat het drama in Strépy-Bracquegnies deze wedloop tegen verkeersovertredingen heeft versterkt. Weet trouwens ook dat je je smartphone niet noodzakelijk in je hand hoeft te houden om te worden beboet: het apparaat moet immers in een speciaal daarvoor voorziene houder zitten. Kortom, zelfs al je gsm op je schoot ligt, riskeer je een fikse straf.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's