Boetes

Dit land gebruikt radicale methode tegen snelheidsovertreders

In bepaalde landen heeft de politie duidelijk veel middelen ter beschikking om snelheidsovertreders op te sporen. Maar dit land is zo indrukwekkend en duur dat de maatregelen vragen oproepen over de kosten…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 8 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

In België worden snelheidsovertredingen opgespoord met verschillende technologieën. De afgelopen jaren deden nieuwe radarsystemen hun intrede, zoals de trajectcontroles, lidars met ‘machinegeweren’ en ANPR-camera’s, die onverzekerde auto’s opsporen, auto’s die niet gekeurd zijn of auto’s die illegaal een lage-emissiezone binnenrijden.

Hoewel deze flitssystemen vrij doeltreffend zijn (ze brengen heel wat geld in het laatje voor de schatkist), vragen we ons af wat hun psychologische impact is. Met andere woorden: veranderen gestrafte bestuurders echt hun rijgedrag? Sommigen wel. Maar voor recidivisten is dit waarschijnlijk minder het geval.

Advertentie – lees hieronder verder

Andere plaatsen, andere gewoontes

We kunnen echter niet zeggen dat België vooroploopt met nieuwe technologieën voor snelheidscontroles. Tot nu toe zijn de gebruikte methodes eerder conventioneel. De autoriteiten hebben geen radar-verrekijkers zoals in Frankrijk of Velolaser-radarsystemen zoals in Spanje (een onzichtbare radar die snelheidsovertredingen tot op 2 km afstand detecteert). Opnieuw sprint Spanje (en Catalonië in het bijzonder) in het oog met de originele methodes die het gebruikt om overtreders te vangen.

peagasus2

Het gebruikt alweer een nieuw toestel: het Pegasus-systeem, dat niets te maken heeft met de Israëlische spyware die mobiele telefoons infecteert. Nee, in dit geval is het een precisieradarsysteem dat gemonteerd wordt… op een helikopter voor uitgebreid toezicht. De Spaanse autoriteiten leveren dus geen half werk.

Echt nieuw

Dit toestel wordt nog nergens anders in Europa gebruikt. En het kan niet alleen snelheidsovertredingen vaststellen, zoals de onderstaande video toont. Politieagenten kunnen ook gevaarlijk gedrag detecteren, overtredingen van stopborden enzovoort. Volgens de autoriteiten worden er tien tot twaalf boetes uitgeschreven tijdens een vlucht van anderhalf uur. Dat is… erg weinig. Je kunt je dus afvragen hoe effectief dit systeem is, want een helikoptervlucht van een uur kost stukken van mensen aan de gemeenschap.

Het doel van de Spaanse politie is om als een soort zwaard van Damocles boven de automobilisten te hangen. Automobilisten moeten weten dat ze op elk moment gepakt kunnen worden. Het is dus een vorm van psychologische strijd. Misschien nemen andere regio’s het over. We verwachten dat drones deze taak vroeg of laat zullen overnemen van deze helikopters, wat de jacht op verkeersovertreders zeker winstgevender zal maken. Wordt vervolgd.

Foto’s: Facebook & YouTube

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon