Sinds juli 2024 staat de nieuwe Waalse regering met een meerderheid van MR en Les Engagés aan het roer. En ze heeft veranderingen beloofd. Sommige zijn al concreet en zullen zeker gevolgen hebben voor automobilisten. We schreven al over de invoering van de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV, of TMC in Wallonië), een aanpassing van de fiscale hervorming die de vorige regering uitwerkte. Helaas vertoont de nieuwe belasting gebreken en blijft ze nadelig voor grote gezinnen of bestuurders van elektrische auto’s. Maar we zullen het ermee moeten doen.
Vandaag blijkt dat er onder meer ook maatregelen gepland zijn om het aantal verkeersdoden te verminderen en recidivisten te bestrijden. Op korte termijn wil de minister van Mobiliteit, François Desquesnes (Les Engagés), de alcohol- en drugscontroles rond uitgaansgelegenheden opvoeren, net als de snelheidscontroles in specifieke kwetsbare zones (scholen bijvoorbeeld). Het doel is om het aantal verkeersdoden op de Waalse wegen terug te brengen tot honderd tegen 2030.
150 in 2025, daarna nog meer
Om deze controles op te voeren, zullen de autoriteiten zwaar inzetten op automatische flitspalen. François Desquesnes heeft de pers laten weten dat er alleen al in 2025 150 nieuwe flitspalen geïnstalleerd worden en dat er tegen het einde van de legislatuur – in 2029 – 600 toestellen bijkomen langs de wegen.
In 2025 zijn er ongeveer honderd vaste flitspalen gepland, naast een veertigtal trajectcontroles en een tiental roodlichtcamera’s. De minister vindt dat trajectcontroles hun nut meer dan bewezen hebben, zowel om bestuurders af te schrikken snel te rijden als om het verkeer vlotter te laten verlopen. Maar ze kunnen niet overal geplaatst worden, dat zou contraproductief en ineffectief zijn. Het lijkt erop dat lokale overheden heel graag radars willen installeren nu ze zelf administratieve boetes kunnen opleggen. Er was vraag naar 250 toestellen, maar dat was te veel en uiteindelijk worden het er 150.
Advertentie – lees hieronder verder
Analyse tegen eind dit jaar
Over enkele weken wil de minister ook de Waalse Hoge Raad voor Verkeersveiligheid (CSWSR) en de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid nieuw leven inblazen. Het is de bedoeling om met objectieve gegevens te bepalen welke lokale en regionale maatregelen het best genomen worden tussen nu en 2029.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be