1998 was een topjaar voor sportwagenliefhebbers. Twee modellen die nog steeds nazinderen – uit een begeerlijke lijst die bijvoorbeeld ook de BMW Z3 M, de tweede generatie Mazda MX-5 en de ‘Europese’ Honda Integra Type R bevat – zijn de BMW M5 E39 en de Nissan Skyline GT-R R34. De eerste kon je gewoon via de officiële invoerder in België en Nederland kopen, de tweede niet want zijn stuur werd uitsluitend aan ‘de verkeerde kant’ gemonteerd.
Cult-Nissan
Inmiddels zijn we 24 jaar verder en hebben de net aangehaalde wagens een cultstatus bereikt. De Nissan zelfs nog het meest, met als gevolg dat de prijzen voor zo’n ‘Godzilla‘ vandaag waanzinnig hoog liggen (onder meer dankzij de immense tuning-hype die na de release van The Fast and the Furious is ontstaan).
We zijn dan ook een beetje in een omgekeerde wereld beland, één waarin de Skyline GT-R fors duurder is dan de M5, ook al is de Nissan met zijn 2.6 zes-in-lijn biturbo minder krachtig: op papier ‘maar’ 280 pk en 392 Nm, tegenover 400 pk en 500 Nm voor de BMW, uitgerust met een atmosferische 4,9-liter V8.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie is sneller?
Wat in het voordeel van de Japanner speelt, is dat hij over de verbluffende ATTESA–vierwielaandrijving beschikt (de Duitser is achterwielaangedreven) én dat hij 235 kg minder op de weegschaal legt. Die elementen deden ons toch een beetje afvragen of hij de M5 zou kunnen bijbenen in een dragrace vanuit stilstand en in twee sessies met een rollende start: eerst vanaf 30 mph (48 km/u) en vervolgens met 60 mph (96 km/u) op de teller.
Verrassende resultaten? Nee en ja, zoals je in de onderstaande video van CarWow kan zien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be