NA (1989-1998)
Vijand nummer één van de eerste generatie MX-5 is roest. Controleer dus sowieso de onderkant van de wagen, de wielkasten, de vleugels en de rest van het koetswerk. Weet ook dat de modellen die tussen 1989 en medio 1991 werden geproduceerd over een krukas beschikken die kan breken na het vervangen van de distributieriem (om de 90.000 tot 100.000 km).
NB (1998-2005)
De NB gebruikt dezelfde basis als de NA en is dus ook gevoelig aan roest. De spoelen van de 1,8-litermotoren kunnen het opgeven en dan begint de motor te schudden. De 1.6 is dus betrouwbaarder. Let ook op de kwaliteit van de stoelen van stof. In veel gevallen zijn de zijkanten beschadigd.
Advertentie – lees hieronder verder
NC (2005-2015)
De NC is een pak moderner dan de NA en de NB en ook veel beter bestand tegen roest. Naast de zeldzame airbagproblemen die zich in sommige exemparen voordoen, kent dit model zo goed als geen gebreken. Test gewoon alle elektrische functies en als je voor een versie met een intrekbare hardtop kiest, vergeet dan niet om te controleren of ook deze perfect werkt.
ND (2015-…)
Het nieuwste MX5-model lijkt over een uitstekende betrouwbaarheid te beschikken. Controleer evenwel de staat van de softtop, want die kan sneller slijten dan gedacht. Wat de RF met zijn ‘targadak’ betreft, controleer de werking ervan om te zien of er geen haperingen of dergelijke zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be