Buzz

Stad koopt tweedehandse dieselbussen en heeft daar ‘een goede reden’ voor

Het stadsbestuur van Amiens in Frankrijk heeft een opvallende aankoop gedaan, namelijk die van tien tweedehandse dieselbussen. Dat lijkt vreemd in een tijd waarin massaal wordt overgeschakeld op emissieloze voertuigen, maar de uitleg erachter klinkt eigenlijk best logisch.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 11 jul. 2022 | Leestijd: 3 min

In de metropool Amiens maakt een vloot elektrische bussen deel uit van het openbaar vervoer. Goed voor het milieu, zeggen voorstanders, maar niet fantastisch voor de vele reizigers aangezien veel van deze bussen herhaalde defecten vertonen. Dit probleem zou volgens auto-moto.com zondanig groot geworden zijn dat het bestuur de voor sommigen onbegrijpelijke beslissing heeft genomen om in totaal tien tweedehandse bussen op diesel in dienst te nemen. Voor elk exemplaar werd 13.000 euro betaald.

De verouderde – en dus vervuilende – bussen gaan voortaan deel uitmaken van het openbare vervoersnetwerk die inwoners, pendelaars en toeristen op hun bestemming moet krijgen. “De bedoeling is dat het openbaar vervoer vlot blijft draaien. Vandaar de aanschaf van de dieselbussen”, aldus Alain Gest, voorzitter van het stadsbestuur. “Reizigers mogen niet benadeeld worden omdat we vaak problemen hebben met de milieuvriendelijke elektrische bussen”.

Advertentie – lees hieronder verder

Nemo

De elektrische bussen die kopzorgen veroorzaken, zijn zogenaamde Nemo‘s en van Spaanse makelij (gebouwd door Irizar). Blijkbaar laat hun betrouwbaarheid te wensen over want ze zijn regelmatig buiten dienst omwille van steeds weerkerende defecten. Volgens de stad kon men niet anders dan oude bussen bijkomen, want het netwerk raakte compleet overbelast.

Oppostie is ‘not amused’

Het viel natuurlijk te verwachten dat de oppositie niet opgezet zou zijn met het besluit om dieselbussen aan te kopen. Renaud Deschamps van ‘Amiens au coeur’ zei alvast dat “het gegeven signaal niet het juiste is”. Claude Renaux, vice-voorzitter van Amiens Métropole, probeerde de gemoederen te sussen door te zeggen dat de oude bussen niet werden gekocht om ze nog 15 jaar mee te laten draaien en dat er in de komende jaren geïnvesteerd zal worden in ‘groen’ transport. Zo liggen er plannen op tafel om tegen 2026 in totaal vijftig biogas- en elektrische bussen in dienst te nemen. Hopelijk zijn de kinderziektes er tegen die tijd uit…

Foto Nemo-bus: Ametis Officiel / Facebook

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon