Waarom Audi zijn logo niet langer op zijn auto’s plaatst in dit land

Het is nog niet officieel, maar Audi heeft blijkbaar besloten om zijn logo met de vier ringen niet langer te tonen op nieuwe Chinese elektrische auto’s. De verklaring heeft te maken met het merkimago…

Gepubliceerd op 9 augustus 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom Audi zijn logo niet langer op zijn auto’s plaatst in dit land

Het is nog niet officieel, maar de beslissing zou wel genomen zijn: Audi toont binnenkort niet langer zijn logo met de vier ringen op zijn nieuwe batterij-elektrische auto’s die in China ontwikkeld worden voor de Chinese markt. Deze informatie werd anoniem gecommuniceerd door mensen die dicht bij het dossier staan. Audi heeft het nieuws nog niet bevestigd en noemt het speculatie. Maar waar rook is, is vuur…

Waarom zou Audi zijn logo verwijderen terwijl het een sterk imago heeft en het voor veel automobilisten een maatschappelijk statussymbool is? Er zouden meerdere redenen zijn voor de beslissing. Die zou verband houden met overwegingen rond het merkimago, het feit dat Audi auto-architecturen gebruikt die samen met zijn Chinese partner SAIC ontwikkeld zijn en de grotere afhankelijkheid van lokale technologieën en leveranciers.

Purple

Het verdwijnen van de vier ringen valt samen met een nieuwe reeks auto’s die in de komende maanden op de markt komt, met de codenaam ‘Purple’. De vier ringen verdwijnen, maar mogelijk worden ze vervangen, bijvoorbeeld door de naam ‘Audi’. We zullen meer weten in november, wanneer het eerste concept in deze reeks onthuld wordt. Audi is van plan om tussen nu en 2030 negen nieuwe modellen te lanceren voor de lokale markt.

Audi2-sign-1

Advertentie – lees hieronder verder

China is de grootste automarkt van de wereld geworden en westerse merken hebben het er moeilijk. Lokale merken zoals Nio en Zeekr verkochten in de eerste zes maanden van 2024 acht keer meer elektrische auto’s dan Audi (80.000 tegenover minder dan 10.000).

Chinese techniek

De nieuwe auto’s van Audi worden ontwikkeld in samenwerking met SAIC. Ze zullen een Chinees platform van IM Motors, een batterij van CATL en rijhulpsystemen van de lokale fabrikant Momenta gebruiken. Deze modellen zijn bestemd voor China, maar het is niet onmogelijk dat ze op termijn aangepast en geëxporteerd worden naar andere markten. De dynamiek op de automarkt lijkt helemaal veranderd: het is niet langer Europa dat de les spelt, maar wel Azië en vooral China als het om elektrische auto’s gaat.

Deze situatie van technologische dominantie lijkt ook een rol te spelen in de houding van Audi in China: Europese elektrische auto’s worden er als verouderd beschouwd en moeten hun imago terugwinnen. En dat is wat Audi probeert te doen door zijn logo weg te steken. Het zijn vreemde tijden…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
51.554 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.