China is onlangs de grootste automarkt ter wereld geworden (20 miljoen van de 80 miljoen auto’s die jaarlijks worden geproduceerd). Dit is te danken aan een bevolking die economisch geëmancipeerd raakt, maar ook aan een klantenbestand dat tweeënhalf keer zo groot is als dat van Europa en bijna vier keer zo groot als dat van de Verenigde Staten.
Europese autofabrikanten begrijpen al lang de waarde van zich te vestigen in China, lokaal bouwen (wat ook enigszins wordt afgedwongen door de Chinese overheid), technologie delen en hun ontwerpen aanpassen aan de Chinese voorkeuren.
De afgelopen jaren zijn de zaken echter snel veranderd en hoewel Europese fabrikanten nog steeds goede zaken doen in dit Aziatische land, moeten we erkennen dat de Chinese fabrikanten enorme vooruitgang hebben geboekt. Dongfeng, Great Wall en BYD, die enkele jaren geleden nog werden bespot, zijn niet langer het lachertje binnen de autowereld. Integendeel: ze trekken zelfs Europese klanten aan, die bekendstaan als zeer veeleisend.
Last but not least sprong de Chinese auto-industrie al heel vroeg op de elektrische wagen, zelfs zo dat het nu een echte voorsprong heeft op het vlak van industrialisering en dus ook op het vlak van vermindering van de productiekosten.
Advertentie – lees hieronder verder
Lang leve de nationale merken
Deze situatie staat op het punt de bestaande marktpsychologie om te keren: Chinese klanten keren zich nu af van buitenlandse merken en geven de voorkeur aan hun lokale merken, zoals blijkt uit een onderzoek van de New York Times. Eind 2022 waren 80% van de in China verkochte elektrische auto’s Chinees en niet langer buitenlands.
De cijfers spreken voor zich: Hyundai Motor, de Zuid-Koreaanse reus, verkocht in 2016 1,8 miljoen auto’s in China en vorig jaar slechts 385.000, GM heeft zijn verkoop daar sindsdien gehalveerd, terwijl ook Volkswagen marktaandeel heeft verloren, zij het minder dan de meeste buitenlandse autofabrikanten dankzij een breder elektrisch aanbod dan zijn concurrenten.
Ook design en technologie
Maar er is nog iets: Chinese klanten waarderen nu ook de stijl en technologie van de auto’s van hun binnenlandse fabrikanten. Vroeger zwoeren ze bij Audi, BMW of Mercedes, maar nu niet meer en ze vinden buitenlandse fabrikanten zelfs saai… aldus de door de New York Times geïnterviewde mensen. Zelfs Chinese Porsche-liefhebbers zeggen dat Amerikaanse of zelfs Europese auto’s ouderwets lijken tegenover de snelle industrie in China.
De situatie lijkt voldoende gemarkeerd om de managers van westerse merken zorgen te baren. Voor de Beijing Motor Show, waar VW zijn nieuwe elektrische sedan, de ID.7, presenteert, zou de groep twee vliegtuigen vol intellectuelen hebben gestuurd om de markt opnieuw te onderzoeken en oplossingen te vinden voor de vertraging in de ontwikkeling van Volkswagen in China. Zal China onze auto-industrie, die al meer dan een eeuw floreert, omkeren? Dat valt nog te bezien maar als ook de Amerikanen en Europeanen Chinese auto’s beginnen te verkiezen, hebben onze fabrikanten heel wat om zich zorgen over te maken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be