NSU Ro80
De NSU Ro80 uit 1967 zag er niet alleen bijzonder goed uit, hij was ook uitgerust met technische hoogstandjes zoals een wankelmotor, vier schijfremmen, een onafhankelijke wielophanging en stuurbekrachtiging. Het was bovendien een van de eerste wagens met een semi-automatische versnellingsbak. Hoewel de Ro80 in 1968 werd uitgeroepen tot Europese auto van het jaar, kwam het model nooit echt van de grond. Daar zat ook de oliecrisis voor iets tussen. Na een carrière van 10 jaar en amper gebouwde 37.389 exemplaren werd de stekker eruitgetrokken.
Cord 810/812
De Cord 810 werd geïntroduceerd in 1935 en was zowel op stilistisch als op technisch vlak opvallend. Zijn koplampen waren weggemoffeld, wat hem naast een grote dosis charme ook een betere stroomlijn opleverde. Nog leuker om weten, is dat de 810 al met voorwielaandrijving was uitgerust en dit enkele maanden voordat Citroën deze techniek populair maakte. Andere blikvangers: zijn gesynchroniseerde 4-bak, zijn hydraulisch remsysteem en zijn 170 pk sterke V8-motor die de auto weliswaar duur maakte. Al na twee productiejaren ging het licht uit.
Advertentie – lees hieronder verder
Panhard Dyna Z1
De Panhard Dyna Z1 was niet moeders mooiste maar herbergde wel interessante techniek. Vanaf 1953 werd zijn structuur deels uit aluminium vervaardigd en het model innoveerde met een modulaire constructie. Voor garagisten was de Dyna Z1 een droomwagen om aan te werken. Hij was makkelijk demonteerbaar en dus zeer “bereikbaar” voor reparaties. Bovendien werd er fors ingezet op veiligheid: zijn remmen waren bijtgraag en de voorruit afwerpbaar. Toch is de Dyna er samen met zijn opvolgers niet in geslaagd om Panhard van de ondergang te redden. Het merk blies zijn laatste adem uit in 1967.
Je had het natuurlijk al door: van alle merken uit dit lijstje staat er vandaag geen enkel meer overeind…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be