1. Een jaar voor Benz
In 1884 reed graaf Jules-Albert De Dion de eerste kilometers aan het stuur van La Marquise, een gemotoriseerd voertuig met vier wielen en vier plaatsen dat door een enkele persoon kon worden bestuurd. Dus één jaar voor Carl Benz de eerste ritten uitvoerde met de Patent-Motorwagen. Maar…
2. Eerste auto of toch niet?
Toch beschouwen velen de Benz nog steeds als de eerste “echte” wagen, omdat hij was uitgerust met een verbrandingsmotor, in tegenstelling tot La Marquise die gebruik maakte van een tweecilinder stoommotor. Dit was eigenlijk een “compacte” versie van het systeem dat door Fardier de Cugnot vanaf de 18ste eeuw werd gebruikt.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Ontwikkeld door een speelgoedfabrikant
La Marquise werd gebouwd onder de vleugels van De Dion, maar de graaf was eigenlijk enkel de opdrachtgever. Hij was gefascineerd door een werkende miniatuurversie van een stoomlocomotief die door de speelgoedfabrikanten Charles-Armand Trépardoux en Georges Bouton was gemaakt. Daarop gaf graaf De Dion hen de opdracht een stoomketel voor lichte voertuigen te ontwikkelen. Vandaar de volledige naam «De Dion, Bouton & Trépardoux».
4. Dertig minuten voorverwarmen
Je mocht niet gehaast zijn om met La Marquise te vertrekken: eerst moest de stoomketel minstens een half uur verwarmd worden om zijn ideale temperatuur te bereiken, vooraleer hij de weg op kon. Het vuur kon met zowat alles gestookt worden: hout, kolen, papier…
5. Eerste “autorace”
In 1887 legde De Dion de 30 kilometer tussen Pont de Neuilly en Porte de Versailles in Parijs af tegen een gemiddelde snelheid van 26 km/u. Dit evenement wordt al eens als de allereerste wedstrijd in de autosport vermeld.
6. Een bloeiende zaak
Al gauw kreeg La Marquise navolging en wou de hogere klasse graag pronken aan het stuur van dit revolutionaire voertuig. Vanaf 1886 produceerde Dion-Bouton jaarlijks een dertigtal wagens en werd zo een bloeiende onderneming tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.
7. Nog steeds functionerend
La Marquise moest tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn koperen onderdelen inleveren voor gebruik in de bewapening en verbleef daarna veilig in de garage van de familie Doriol, die de wagen in 1906 had gekocht. In 1987 werd de wagen verkocht aan een Britse liefhebber, Tim Moore, die hem volledig restaureerde en de ontbrekende onderdelen opnieuw liet vervaardigen, zodat hij 100 jaar na zijn creatie opnieuw kon rijden.
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be