Het is precies 150 jaar geleden dat de Duitse constructeur NSU uit Neckarsulm ontstond. NSU bouwde zowel auto’s, motorfietsen als breimachines. Het merk is intussen al lang verdwenen, want het werd in 1969 overgenomen door Volkswagen en later geïntegreerd in Auto-Union, dat dan weer de basis vormde voor het huidige Audi. Vandaar ook de vier ringen in het merklogo, die de vereniging van vier merken symboliseren. Bij Audi zijn ze hun voorgeschiedenis nog niet vergeten.
Eerbetoon
“We wilden een auto bouwen die niet alleen snel is en er cool uitziet, maar ook een eerbetoon is aan de 150ste verjaardag van de site”, vertelt Dean Scheuffler, leerling-automonteur bij Audi in Neckarsulm. Een oude NSU Prinz 4 uit 1971, die al lang niet meer gereden had, diende als vertrekpunt. De stagiairs wekten de ‘prins’ opnieuw tot leven met een harttransplantatie. De nieuwe creatie werd NSU EP4 gedoopt, met de ‘e’ van elektrisch en ‘P4’ als verwijzing naar de oorspronkelijke naam.
Advertentie – lees hieronder verder
Helemaal elektrisch
Aan de achterkant van de auto – waar vroeger een tweecilinder benzinemotor met 30 pk lag – vind je nu een 240 pk sterke elektromotor. Die komt uit een Audi e-tron van 2020 en krijgt energie uit een batterij van de Audi Q7 TFSI e quattro plug-inhybride. Die batterij kreeg een plekje in de voorkant, waar vroeger de benzinetank lag.
Door het grote prestatieverschil moesten natuurlijk ook het onderstel en koetswerk aangepast worden. Een aangepaste vloer van de Audi A1 (inclusief remmen en wielassen) vormde de basis. De studenten monteerden het aanzienlijk verbrede koetswerk erop. Een markant detail is de achtervleugel die bevestigd is aan de rolkooi van het interieur. Het interieur is zoals je verwacht in een racewagen: tot het minimum beperkt, met nauwelijks meer dan een boordcomputer, scherm en stuurwiel.
Trots
Tijdens het project moesten de stagiairs hun opgedane kennis omzetten in de praktijk. Ze kregen indien nodig wel tips van de ontwikkelingsafdeling van Audi. “Onze stagiairs mogen trots zijn op het resultaat”, vindt Xavier Ros, HR-directeur bij Audi. “Projecten zoals deze NSU EP4 tonen dat ons bedrijf nog een grote toekomst heeft dankzij onze jonge talenten.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be