Midden jaren tachtig waren de Duitse autoconstructeurs in een wedloop verwikkeld om de snelste en meest comfortabele luxesedan te ontwikkelen. Bij BMW was de V12 de topmotor in de 7 Reeks (E32). Deze atmosferische 5.0 benzinemotor met 300 pk was blijkbaar nog niet genoeg voor het Beierse bedrijf. In het geheim ontwikkelde het een V16 die de concurrentie moest overtreffen.
Goldfish
Het Goldfish-project leidde tot een prototype op basis van de E32, die bij alle BMW-fans bekendstaat om zijn grote luchtinlaten op de achtervleugels. Wat we niet wisten, is dat het merk een tweede model bouwde, dat pas afgelopen weekend onthuld is op de Techno Classica-show, het mekka van de oldtimers.
Advertentie – lees hieronder verder
Bekende stijl
Tegenover het eerste prototype is de 6.6 V16-motor van de 767 IL uit 1987 iets teruggeschroefd, met 343 pk in plaats van 408 pk. De auto stond echter dichter bij de productie en de koeling was geoptimaliseerd. Het interessantste aspect is echter het design van de auto, een voorbode van de E38-generatie van de 7 Reeks, die pas in 1994 op de markt kwam. Deze hybride is in meerdere opzichten interessant en toont BMW’s durf in een tijd waarin de CO2-uitstoot nog lang niet de belangrijkste zorg van autoconstructeurs was.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be