In ‘74, toen Hyundai nog in de beginfase zat, benaderden de bedrijfsleiders Giorgetto Giugiaro om mee te werken aan het ontwerp van het eerste zelfstandige model van de fabrikant (en de eerste in massa geproduceerde auto in Korea). In die tijd had het land niet de juiste kaarten in handen om voertuigen van meet af aan te ontwerpen, dus gaf Hyundai de opdracht aan Giugiaro om niet minder dan vijf prototypes waaronder een coupé te ontwerpen, te ontwikkelen en te bouwen. Tijdens dat design- en ontwikkelingsproces werd besloten om de Pony en de Pony Coupé voor te stellen op het autosalon van Turijn.
Fast forward: bijna een halve eeuw later…
De kleine coupé met zijn bescheiden 1,2-liter 4-cilindermotor is inmiddels heengegaan. Wat er exact mee gebeurd is, weten we niet, maar er is sprake van vernietiging. Jammer natuurlijk, al hebben we ook positief nieuws, namelijk dat Hyundai een nieuwe samenwerking heeft aangekondigd met GFG Style, het bureau van Giorgetto Giugiaro en diens zoon Fabrizio. De bedoeling: de Pony wederom in elkaar zetten en up-to-date brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het verleden als inspiratiebron
Dit is niet de eerste keer dat Hyundai zich in recente termen laat inspireren door het verleden. In 2022 ontwierp het team van de Belg Luc Donckerwolke de N 74 Vision concept, dat in wezen een neo-retroversie van de Pony was, terwijl een bijgewerkte variant van de Pony, de Pony Concept, inspiratie van de Ioniq 5 heeft gehaald.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be