We schrijven 1992, acht jaar na de oprichting van Venturi door vier ex-werknemers van Heuliez. Na al enkele modellen op kleine schaal te hebben geproduceerd, wordt de wereld verrijkt met een Franse sportwagen om schijnbaar rekening mee te houden, de 400 GT.
De 400 had betrekking met het aantal paarden onder de kap, een bijzonder indrukwekkende cavalerie die door een V6 van Peugeot-Renault-Volvo werd geleverd. Dit drieliterblok, geholpen door twee turbo’s, lag tussen de zetels en de achteras. Nog leuker om te weten, is dat zijn remmen van carbon waren. Geen enkel andere productiemodel kon daarmee uitpakken.
Zoals je kan zien, liet het lijnenspel van deze laagvlieger helemaal niets aan de verbeelding over. Het leek wel een kruising van een Ferrari met een Lotus, met daar dus wat Franse saus bovenop.
Geen geslaagd recept?
Van de 400 GT werden amper 15 straatlegale exemplaren gebouwd: 13 ‘gewone’ en twee Challenge-uitvoeringen (zie foto onder). Gek genoeg heeft het merk veel meer racewagens onder dezelfde noemer tot leven gewekt. In 1996 stokte de teller bij maar liefst 73.
Advertentie – lees hieronder verder
Video: MrVenturi400/YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be