Het zijn zware tijden voor Volkswagen. Nadat het merk uit Wolfsburg zijn strategie omgooide na dieselgate en radicaal overstapte op elektrische auto’s, zit het nu in moeilijkheden. Dat is zo in Europa, waar elektrische auto’s niet goed verkopen, maar ook in China, waar Volkswagen stevige concurrentie ondervindt van de Chinese merken.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dit dipje zal Volkswagen wellicht niet ontmoedigen. Om zijn imago (en verkoopcijfers) in China op te krikken, presenteert het een gloednieuwe concept car, de ID.Code. Dit model introduceert een nieuwe generatie elektrische auto’s en vooral een nieuwe ontwerptaal, omdat Chinese automobilisten vinden dat het design van westerse auto’s verouderd is.
In China, voor China
De nieuwe slogan van Volkswagen is veelzeggend: ‘In China, voor China’. Precies dezelfde aanpak dus als de Japanse en Zuid-Koreaanse fabrikanten destijds gekozen hebben bij ons. Om kopers te overtuigen heeft Volkswagen werkt voor de technische kant ook samen met een Chinese fabrikant, Xpeng.
De ID.Code is dus ontworpen voor China, maar niets wijst erop dat hij niet tot bij ons geraakt. De samenwerking met Xpeng zal VW zeker in staat stellen om kosten te besparen, terwijl Chinese auto’s (en hun design) steeds populairder worden bij westerse automobilisten. Dus waarom zou je die weg niet inslaan?
Verleidelijk
De concept car staat op enorme velgen van 24 duim (met verlichte logo’s) en heeft de vorm van een gespierde, grote SUV met brede zijvleugels. Volkswagen noemt deze nieuwkomer een GT-SUV.
De ID.Code zit boordevol technologie. Rond het lichtgevende logo zit bijvoorbeeld de Light Cloud, een ‘lichtgevende wolk’ bestaande uit 967 leds aangevuld met U-vormige 3D Eyes. De bumper verbergt het Light Screen, een scherm dat onzichtbaar is wanneer het niet wordt gebruikt dankzij een transparante lakafwerking. Met het Light Screen kan de bestuurder interageren met het voertuig wanneer hij het nadert, of met voorbijgangers. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om informatie over de batterijlading te zien of om berichten door te geven aan voorbijgangers wanneer ze naderen, specifiek wanneer de auto zelfstandig rijdt.
De ID.Code belooft namelijk autonoom rijden op level 4, al zie je dat niet meteen. De verschillende sensoren en radars zijn perfect geïntegreerd in het silhouet. Een kwestie van stijl, maar ook van aerodynamica. Last but not least zijn er semi-transparante schermen in de zijruiten geïntegreerd die een avatar met een menselijk gezicht kunnen weergeven, waarmee het mogelijk zal zijn om een gesprek te voeren om toegang te krijgen tot AI-gebaseerde diensten.
Het interieur is erg futuristisch en ingericht zoals een woonkamer, zodat passagiers kunnen ontspannen wanneer de autonome modus geactiveerd is. Zo kun je het stuurwiel wegklappen en de voorzetels 180 graden draaien. Interessant. Volkswagen zegt echter helemaal niets over de technische kant, die waarschijnlijk veel realistischer is (vermogen, rijbereik, laadsnelheid enzovoort).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be