Lexus was in 2005 een van de eerste premiummerken met een hybride aandrijving. Met de RZ heeft het sinds kort ook een 100 procent elektrische cross-over in het gamma, maar concurrenten als BMW of Mercedes hebben al veel meer elektrische modellen. Tijd dus voor een inhaalbeweging, want tegen 2030 wil het merk – althans in Europa – volledig elektrisch zijn.
Op de Japan Mobility Show in Tokio toonde het luxemerk van Toyota enkele interessante studies. De LF-ZC is een 4,75 m lange elektrische liftback met een laag zwaartepunt en ruim interieur. Omdat er geen motorcompartiment nodig is, kon de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) teruggedrongen worden tot minder dan 0,20. De lage motorkap zorgt ook voor een groot gezichtsveld vanuit de auto. De ver naar voor geplaatste voorzetels, de vlakke vloer en het panoramadak creëren een gevoel van ruimte.
Advertentie – lees hieronder verder
Artificiële intelligentie
De bediening is gegroepeerd in digitale pads links en rechts van de bestuurder. Rij-informatie wordt op een (virtuele) afstand voor de auto geprojecteerd en er zijn ook digitale zijspiegels. Lexus ontwikkelde een nieuw besturingssysteem (Arene OS). Het kan de rijeigenschappen, geluiden en trillingen van verschillende autotypes nabootsen, zodat de bestuurder de rijervaring kan afstemmen op zijn persoonlijke voorkeur. Dankzij artificiële intelligentie en stemherkenning zou een ‘gesprek’ met de auto natuurlijk overkomen. Wat deze LF-ZC nog interessanter maakt, is dat Lexus hem tegen 2026 effectief wil bouwen. En dan zou het rijbereik zo’n 1.000 km bedragen, dankzij de prismatische batterijcellen met hoge energiedichtheid.
Bamboe
Een tweede studiemodel van Lexus op het salon van Tokio is de LF-ZL. Dit vlaggenschip is maar liefst 5,3 m lang en heeft meer SUV-trekjes. Bijzonder zijn de twee schuifdeuren achteraan. Tot slot toont Lexus met het Bamboo CMF Concept de mogelijkheden van circulair materiaalgebruik. Bamboe heeft volgens de Japanners veel voordelen: het groeit snel, absorbeert relatief veel CO2 en ziet er tijdloos mooi uit, waardoor het al eeuwenlang wordt gebruikt in de Japanse bouw- en kunstnijverheid. Lexus gebruikt hier bamboevezels en geweven stoffen voor decoratieve elementen die interageren met het omgevingslicht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be