Na drie jaar afwezigheid door de crisis, keert het salon van Tokio in 2023 terug onder een nieuwe vorm, zoals trouwens ook het geval is met gelijkaardige evenementen overal ter wereld. Deze hoogmis van de mobiliteit heet nu de Japan Mobility Show en heeft grote ambities, waaronder het aantrekken van een miljoen bezoekers. Een hele uitdaging tegenwoordig.
De beurs in Tokio verbreedt zijn perspectief. Hoewel het de bedoeling is om de absolute referentie te blijven in Azië, willen de organisatoren ook andere industrieën en start-ups buiten de auto-industrie betrekken om een beeld te geven van de toekomst van de Japanse samenleving. Het resultaat zit vol verrassingen. De toekomst van mobiliteit komt aan bod, maar ook die van landbouw, voedsel en entertainment. De Japanse bedrijven staan weer op de eerste rij, met Honda dat zijn nieuwe zakenvliegtuig dat verticaal kan opstijgen presenteert, Toyota dat een driewielige motorfiets laat zien en de Lunar Cruiser, een door waterstof aangedreven terreinvoertuig. Kortom, aan diversiteit en spektakel geen gebrek.
Auto’s blijven de belangrijkste focus van het evenement, maar er zijn weinig niet-Japanse constructeurs. Alleen BMW, Mercedes en BYD zijn aanwezig in Tokio. Hier is een overzichtje van de meest verbazingwekkende nieuwe producten van de show.
Advertentie – lees hieronder verder
BMW
BMW is dus samen met Mercedes de enige Duitse constructeur op dit event en presenteert de tweede generatie van de X2. Hij is ontworpen met veel stijl en lijkt sterk op de X4 en X6. De X2 staat er naast de Vision Neue Klasse, het concept dat eerder op de IAA in München werd gepresenteerd.
Honda
Zoals alle Japanse constructeurs heeft Honda in eigen land alles uit de kast gehaald. Het merk pakt op zijn stand uit met drie wereldprimeurs, waaronder de elektrische sportwagen Specialty Sports Concept, die volgens sommige bronnen de voorbode is van de volgende NSX. Daarnaast presenteert Honda een andere, meer toegankelijke, volledig elektrische sportwagen, die ook halverwege dit decennium zou verschijnen.
De laatste nieuwigheid is een tweezits elektrische microcar, de CI-MEV. Die gebruikt wat Honda ‘coöperatieve intelligentie’ noemt en kan geautomatiseerd rijden om mobiliteit in de laatste kilometers te vergemakkelijken. Op de stand is ook het concept Sustainia-C te bewonderen, gebaseerd op de Honda e. Zie het als een oefening in het recycleren van materialen. De auto beschikt over duurzame technologieën voor de auto’s van morgen en is gemaakt van gerecycleerde acrylhars.
Lexus
Net als Toyota moet Lexus zijn ambities op het vlak van volledig elektrische auto’s nog laten zien. Voor deze transitie wil het merk een nieuw platform ontwikkelen, dat in 2026 klaar moet zijn. Lexus presenteert ook een nogal sportief ogend concept met een zeer lage neus en een lange daklijn. Binnen de hele groep moet Lexus de voortrekkersrol spelen in de elektrische transitie.
Mazda
Mazda richt zich tijdens dit salon van Tokio op de MX-5. Op de stand worden alle generaties sinds het begin getoond en wordt de toekomst van dit iconische model besproken. De MX-5 wordt in de nabije toekomst natuurlijk elektrisch, zoals de eerste teaser suggereert.
Mitsubishi
Mitsubishi is sterk aanwezig in Tokio. Mitsubishi heeft een deel van zijn onafhankelijkheid van de Renault-Nissan Alliantie herwonnen door het verdwijnen van de gezamenlijke inkoopdienst voor toeleveranciers. Op de stand is een 100 procent elektrische monovolume te zien die grotendeels geïnspireerd is op de geschiedenis van de terreinwagens van het merk. En hij heeft alle toeters en bellen: een in de hoogte verstelbaar koetswerk, vierwielaandrijving en een rijprogramma voor in het terrein.
Daarnaast presenteert Mitsubishi een mobiliteitsconcept, de Last 1 Mile Mobility, een soort kleine elektrische buggy of quad die samen met Lifehub ontwikkeld werd, een bedrijf dat de volgende generatie ‘mobiliteitszetels’ wil creëren. Tot slot is ook de toekomstige Triton te zien, een pick-up die volgend jaar in Japan op de markt komt.
Nissan
Nissan pakt ook stevig uit met vijf voertuigen die de toekomst van elektrische mobiliteit voorstellen. Drie daarvan behoren tot de cross-overs en hebben originele, bijzonder geometrische ontwerpen: de Hyper Urban, de Hyper Adventure en de Hyper Punk.
Een vierde concept is meer utilitair, namelijk een minibus. Die is uitgerust met een vastestofbatterij die Nissan al in 2028 op de markt hoopt te brengen. Het vijfde voertuig is nog een verrassing. Wordt dus vervolgd.
Subaru
Subaru presenteert de Sport Mobility Concept, die benadrukt dat het merk weliswaar elektrisch gaat, maar nog altijd leuke auto’s wil produceren. Subaru zegt nog niet veel, behalve dat de auto vierwielaandrijving heeft en zich in ‘buitengewone gebieden’ kan voortbewegen. De grote rallyjaren blijven een inspiratiebron voor de ontwikkelaars van het merk. Een terugkeer van de WRX? Het is mogelijk. Verschillende bronnen geven aan dat die er al in 2027 kan komen.
Suzuki
Suzuki zie je bij ons weinig, maar is toch een grote constructeur die meer dan twee miljoen auto’s per jaar verkoopt. Niet mis. Logisch dus dat Suzuki in Tokio laat zien wat het allemaal kan met zijn eerste elektrische SUV, de S-Cross, waarin het 4×4-erfgoed van het merk samenkomt. De auto heeft een batterij van 60 kWh en haalt hiermee een (wellicht nogal optimistisch) rijbereik van 550 km.
Naast de S-Cross presenteert Suzuki de nieuwe Swift voor 2024, die naar verluidt een stap vooruit betekent qua ecologie en duurzaamheid.
Toyota
Vuurwerk op de Toyota-stand, met heel wat concepten, het ene nog spectaculairder dan het andere. Laten we beginnen met de verrassende Land Cruiser SE (voor Sport Electric), met drie zitrijen en een verbluffend uiterlijk. Hij wordt elektrisch aangedreven en krijgt een grote batterij, met een rijbereik van 1.000 km. Het is een imposante auto: 5,15 m lang, 1,99 m breed en 1,7 m hoog.
In een compleet andere stijl lijkt de FT-Se een evolutie van het MR2-concept dat eind 2021 werd gepresenteerd. De auto is elektrisch en krijgt een goedkopere, efficiëntere batterij. Hij wordt verwacht in 2026. De FT-3e, een SUV voor vijf personen, heeft een hoekig ontwerp, met stevige voor- en achtervleugels en scherpe lijnen. Ook deze auto is elektrisch en hij deelt zijn technische basis met de FT-Se.
Dan is er de Kayoibako, een compact en bijzonder veelzijdig elektrisch voertuig dat ontworpen is om aan alle behoeften te voldoen. Hij vervoert goederen, vrijetijdsspullen of mensen met een beperkte mobiliteit. Daarnaast is de IMV 0 de voorbode van de volgende Hilux, ontworpen voor de Aziatische markten. Je kunt hem configureren als foodtruck, transportvoertuig voor pakjes of reddingsvoertuig. Gezien zijn ambities gebruikt de IMV 0 een verbrandingsmotor.
Yamaha
Industriegigant Yamaha presenteert de Tricera, een elektrisch aangedreven driewieler met een nieuw systeem voor achterwielsturing dat ontworpen is om het rijplezier in stedelijke omgevingen te verbeteren. Met dit concept wil Yamaha de automatisering tegengaan door terug te keren naar de basis.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be