Lexus is altijd al een pionier en leider geweest in het segment van de hybrides en schuift stap voor stap op naar de 100 procent elektrische auto. Dit komt door de voorzichtige aanpak van Toyota op het vlak van elektrische auto’s. Lexus presenteerde eerder wel de UX 300e, een elektrische versie van de zeer compacte SUV. Maar die ging eerder ongemerkt voorbij, ook bij de kopers. Nu introduceert de Japanse groep zijn eerste elektrische auto gebouwd op een specifiek platform, namelijk dat van de Toyota bZ4X, waarvan de lancering verstoord werd door technische problemen.
De recente wissel aan het hoofd van de Toyota-groep heeft geleid tot een verandering in de strategie. Het doel is nu om het tijdperk van de elektrische auto te betreden. Tussen nu en 2030 zullen de merken Toyota en Lexus niet minder dan dertig elektrische modellen lanceren. Bepaalde modellen zullen naar verluidt vastestofbatterijen gebruiken met een twee keer zo hoge energiedichtheid. De toekomst is dus in beweging.
Ruim interieur
Om de productie te vereenvoudigen, wordt de Lexus RZ 450e op dezelfde productielijn gebouwd als de Toyota bZ4X. Toch onderscheidt de Lexus zich door zijn specifiek design en grotere afmetingen. Met zijn lengte van 4,81 m is hij 12 cm langer dan de Toyota door de achteroverhang, wat goed is voor het koffervolume. De Lexus RZ 450e biedt 522 liter, tegenover 452 liter voor de Toyota bZ4X. Dat betekent een wereld van verschil, want uiteindelijk krijg je een praktische SUV die zelfs ruimer is dan de (nochtans grotere) Lexus RX.
Advertentie – lees hieronder verder
De koffer heeft ook een extra vak onder de vloer (toch 58 liter) om laadkabels op te bergen. Een leuk detail. Vooraan is er echter geen frunk voorzien. De ruimte voor de passagiers is vrij goed, zelfs op de achterbank, die een vlakke vloer en goede beenruimte biedt. Het enige minpunt is dat de achterbank iets te laag geplaatst is en dat de breedte voor de ellebogen te beperkt is voor drie in plaats van twee personen achterin. Op dat vlak is de RX in het voordeel.
Te veel technologie?
Het interieur van de RZ staat in het teken van moderniteit en originaliteit. Het dashboard heeft een unieke vorm en we appreciëren het enorme centrale scherm met hoge resolutie. Een lust voor het oog, maar in de praktijk beperkt, omdat je ondanks de grote afmetingen geen meerdere menu’s tegelijk kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor de navigatie en multimedia. Gelukkig zijn Android Auto en Apple Car Play wel beschikbaar (met een draadloze verbinding).
De menu’s zijn erg eenvoudig en het is onbegrijpelijk dat er voor dit type auto geen ‘elektrisch’ menu is waar je een overzicht krijgt van het verbruik, de programmering en de laadinstellingen. Ook is er geen routeplanner of preconditionering voor de batterij voor een snelle laadbeurt. Dat is nochtans het absolute minimum. Alle aanwezige functies zijn verspreid en niet echt gemakkelijk toegankelijk. De bediening van de airconditioning is dan weer wel handig en direct toegankelijk, wat tegenwoordig zeker welkom is.
We kunnen ons troosten met de meerdere USB C-aansluitingen en de inductielader die erin slaagt om je smartphone opmerkelijk snel op te laden, zelfs wanneer je die gebruikt met Android Auto of Apple CarPlay. Bij veel andere merken volstaat deze manier van opladen zelfs niet om het huidige batterijverbruik te compenseren. Bravo! De afwerking is zorgvuldig, maar sommige kunststoffen zijn hard en krasgevoelig, wat nochtans zelden voorkomt bij een Lexus. De RZ mist ook opbergruimte, want er is geen handschoenkastje. Essentiële spullen moet je dan maar opbergen in de middenarmsteun.
De rijhulpsystemen zijn talrijk en gevarieerd … maar ook erg opdringerig. Dit geldt voor de waarschuwing voor te hoge snelheden en nog meer voor de waarschuwing voor onoplettendheid van de bestuurder (vermoeidheidsdetectie), die overdrijft tot op het punt dat het echt irritant wordt.
Het systeem observeert de bestuurder van boven het stuurwiel en werkt allesbehalve nauwkeurig. Je doet je hoofd omlaag om naar de navigatie te kijken en er weerklinkt een waarschuwing. Je draait je hoofd om te zien wie er van rechts komt. Weer een waarschuwing. Je leunt met je elleboog op de deur of met je hoofd op de hoofdsteun: alweer van dat. Veiligheid is prioritair, maar actief de bestuurder irriteren is een no-go. Vooral omdat je deze functie niet kunt uitschakelen, in tegenstelling tot de snelheidswaarschuwing.
Beperkt rijbereik
De Lexus RZ lijkt technisch sterk op de Toyota bZ4X. Hij erft namelijk de lithium-ion-NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) van Panasonic, die in de vloer geïntegreerd is. De capaciteit is identiek: bruto 71,4 kWh of netto 64 kWh. De Lexus RZ is alleen leverbaar met vierwielaandrijving en zijn synchroonmotoren met permanente magneet zijn krachtiger dan die van de bZ4X: 204 pk vooraan en 109 pk achteraan, wat een gecombineerd vermogen van 313 pk oplevert (tegenover 218 pk in de bZ4X met vierwielaandrijving).
Het geclaimde rijbereik (WLTP) ligt tussen 395 en 440 km, afhankelijk van de grootte van de wielen. Dat is eerder weinig. Met een volledig opgeladen batterij gaf de computer van ‘onze’ RZ 284 km aan, een afstand die we ook daadwerkelijk aflegden op één ‘tankbeurt’. Het rijbereik is dus vrij beperkt, maar gelukkig kunnen we rekenen op een betrouwbare boordcomputer, op voorwaarde dat we het gaspedaal onder controle houden.
Onze testrit bestond grotendeels uit snelwegritten, waarbij het verbruik stabiliseerde rond 22 kWh/100 km. Dat is een relatief hoog verbruik. Voor een auto van dit formaat zou het verbruik namelijk rond de 18 of 19 kWh/100 km moeten liggen. Het mindere resultaat is deels te wijten aan de vierseizoenenbanden waarmee de testauto uitgerust was, die uiteraard een hogere rolweerstand hebben. En als je niet goed oplet, klimt het verbruik al snel richting 24 kWh. Dat is te veel, want het rijbereik wordt dan gereduceerd tot hooguit 250 km.
Uiteindelijk schommelt het werkelijke rijbereik in het beste geval rond 280 km en misschien 300 à 305 km voor ritten in en rond de stad, waar meer energierecuperatie mogelijk is. Het gewicht is ook aanzienlijk: 2.115 kg in onbeladen toestand. Om de batterij op te laden, werkt de RZ met wisselstroom (11 kW) en gelijkstroom (150 kW). De laadtijd om het batterijpakket van 10 naar 80 procent te brengen, bedraagt 6,5 uur in het eerste geval en 30 minuten in het tweede geval. Klassiek, maar voldoende.
Stille kracht
Met zijn vermogen van 313 pk is de RZ best krachtig. Hij accelereert pittig, maar toch comfortabel. Ondanks zijn gewicht is de RZ sneller dan een Volkswagen ID.4 GTX met een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden. De topsnelheid is echter beperkt tot 160 km/u. Ondanks zijn prestaties draait het in deze RZ toch eerder om de luxe en het comfort. Het vermogen ten spijt, wordt het al snel duidelijk dat bochtenwerk niet de specialiteit is van deze elektrische SUV, die op dit gebied nogal log blijkt, ondanks de variabele koppelverdeling tussen de assen. De RZ is eerder zacht, toch meer dan een Tesla Model Y als je wilt vergelijken.
Je moet hem dus nemen voor wat hij is: een SUV die behaaglijk comfort uitstraalt en waarin je je bijna van de wereld afgesloten voelt dankzij de uitstekende geluidsisolatie. De stilte wordt alleen verstoord door het geluid van de elektromotor bij hard accelereren. Met de twee peddels aan het stuur kun je de energierecuperatie doeltreffend instellen, maar niet in die mate dat je met één pedaal kunt rijden.
Duur
Je krijgt de Lexus RZ niet cadeau: reken op 71.750 euro voor het basismodel zonder het grote centrale scherm of de inductielader voor je smartphone. Je moet dus al snel overstappen op de Business Line-versie, die 75.000 euro kost en een veel uitgebreidere uitrusting biedt. Zoals gezegd, ligt het energieverbruik hoog, maar we vermoeden dat de meeste klanten bedrijven zullen zijn die genieten van 100 procent fiscale aftrekbaarheid, dat hoeft dus geen grote hindernis te zijn.
De hoge prijspositionering valt ook te verklaren door de massale investeringen in de transitie naar elektrische auto’s. Constructeurs willen op deze producten graag goede marges behouden zonder hun verkoop van auto’s met verbrandingsmotor te kannibaliseren.
Conclusie
De Lexus RZ is een geslaagde elektrische SUV. Het geheel weet te overtuigen met een goede binnenruimte en voldoende technologische troeven, al slaagt hij er niet helemaal in om het ‘wow’-effect te creëren dat je van een dergelijke auto verwacht. Zo hadden we toch meer verwacht van het elektrische gedeelte, vooral op het vlak van efficiëntie (verbruik) en rijbereik, maar ook qua essentiële functies (routeplanner, centraal elektrisch menu enzovoort). Zijn sterkste punt is het comfort. En precies daarvoor zou je hem moeten kiezen.
De Lexus RZ 450e in cijfers
Motor: 2 synchrone elektromotoren met permanente magneet. Gecombineerd vermogen: 313 pk.
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat, enkele overbrengingsverhouding
L/b/h (mm): 4.800 / 1.890 / 1.630
Leeggewicht (kg): 2.115
Koffervolume (l): 522 tot 1.451
0 tot 100 km/u (sec): 5,3
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
WLTP-verbruik (KWh/100 km): 18
CO2: 0 g/km
Prijs: 71.750 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Comfort van zeer hoog niveau
- Prestaties
- Standaarduitrusting
- Enkele afwerkingsdetails (kunststoffen)
- Hoge prijs
- Aanzienlijk verbruik
- Een beetje log
- Elektrische interface en menu
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be