“De Porsche Mission X is een technologisch baken voor de sportwagen van de toekomst. Hij neemt de fakkel over van iconische sportwagens uit het verleden.
Net als de 959, de Carrera GT en de 918 Spyder, geeft de Mission X een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van toekomstige wagens”, verklaarde Oliver Blume, CEO van Porsche. Precies 75 jaar nadat de eerste Porsche op de weg verscheen (de 356 ‘No. 1’ Roadster), start de Mission X een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk.
100 procent elektrisch
Deze Mission X is meer dan zomaar een prototype. De kans is groot dat een (weliswaar beperkte) serieproductie volgt, zoals de Mission E destijds resulteerde in de Taycan.
Advertentie – lees hieronder verder
Over de Taycan gesproken: ook deze Mission X is volledig elektrisch, maar hij zou twee keer zo snel opladen als de Taycan Turbo S dankzij een architectuur van 900 volt.
De batterij ligt centraal achter de twee zetels. Boven de twee inzittenden vind je een glazen koepel met een structuur uit plastic verstevigd met koolstofvezel.
De Le Mans-achtige deuren hangen vast aan de A-stijl en het dak. Ze openen naar voor en boven. Zulke deuren werden ook in de Porsche 917 racewagen gebruikt.
Met zijn lengte van 4.596 mm is de Mission X relatief compact en qua formaat vergelijkbaar met de Carrera GT en 918 Spyder.
Nieuw record?
Over de prestaties vertelt Porsche nog niet veel, maar net genoeg om ons benieuwd te maken. Zo zou hij ongeveer één pk per kg leveren. Naar verluidt spurt de Mission X in amper 1,9 seconden naar 100 km/u. En de Mercedes-AMG One mag zich schrap zetten, want Porsche wil zijn ronderecord op de Nürburgring verbreken (6 min 35,183 sec).
De Mission X (of het uiteindelijke seriemodel) wil de snelste voor de straat gehomologeerde auto op de Nordschleife van de Nürburgring worden. “Als we hem in productie nemen”, voegt Porsche er wel nog aan toe.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be