Het 20 km lange circuit van de Nürburgring (ook bekend als de Nordschleife) wordt de zwaarste omloop ter wereld genoemd, zowel voor piloten als voor auto’s, die zowel in dwars- als lengterichting maximale spanningen te verduren krijgen. Het mag dan ook niet verwonderen dat fabrikanten er volop modellen testen, met name sportwagens. In hun ogen – en in die van puristen – is de ‘Ring een ijkpunt: de rondetijd die daar wordt neergezet, is immers veelzeggender dan een 0-100 km/u-sprintcijfer of een topsnelheid.
Meerdere pogingen
Advertentie – lees hieronder verder
De Mercedes-AMG One mag zich dus de nieuwe koning van de Nürburgring noemen. Hoewel zijn looks iets anders doen vermoeden, betreft het wel degelijk een straatlegale bolide, weliswaar uitgerust met een 1.063 pk sterke Formule 1-motor.
De geslaagde poging in de Groene Hel – de toepasselijke bijnaam van het circuit, indertijd gegeven door Jackie Steward – gebeurde met Maro Engel achter het stuur. Hij zorgde ervoor dat het vorige record van de 911 GT2 RS “MR” (6 min 38 s 183) sneuvelde. Met een tijd van 6 min 30 s 705 was hij 8 tellen sneller, maar laat ons niet vergeten dat die Porsche ‘slechts’ 700 pk op de wielen lost.
Op het laatste nippertje
De video onder dit artikel belicht enkele bijzonder delicate en brutale passages. Opgemerkt moet worden dat AMG verschillende pogingen nodig had om de Porsche qua rondetijd te verslaan, maar ook dat het circuit niet helemaal droog was. Voor de goede orde: de bewuste tijd werd behaald in de allerlaatste ronde, luttele seconden voordat de baan werd gesloten.
Binnenkort een nieuwe koning?
Natuurlijk zal Mercedes-AMG niet de laatste zijn die een nieuw record op de Norschleife probeert neer te zetten (en behaalt). Aston Martin gaat binnenkort zijn uiterste best doen met de Valkyrie en Rimac met de (100% elektrische) Nevera, die 2.000 pk produceert. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be