Automobilisten zijn er inmiddels mee vertrouwd: als de buitentemperatuur onder de 7°C zakt, is het sterk aan te raden om de zomerbanden van de auto te vervangen door banden waarvan de eigenschappen beter aangepast zijn aan deze specifieke klimatologische omstandigheden. Over het algemeen spreken we dan van winterbanden, met specifiek rubber dat ook bij koud weer flexibel blijft en met een loopvlakpatroon met diepe groeven die een goede regen- en sneeuwafvoer garanderen. Maar wat als je in een streek woont waar de winters mild zijn, of waar steeds voldoende wordt gestrooid als het gevroren heeft? Of als je je wagen gewoonweg niet zo vaak gebruikt en je niets steeds tussen zomer- en winterbanden wil wisselen? Zijn vierseizoenenbanden, ook wel alleseizoenenbanden genoemd, dan dé tussenoplossing om van te dromen?

 

Wat is een 4-seizoenenband?

Een 4-seizoenenband lijkt op een winterband maar bevat minder silicone en minder lamellen. Zonder de prestaties van een zomerband in de zomer te bereiken of die van een winterband in de winter, beschouwen we een 4-seizoenenband toch als een goed compromis op gebied van veiligheid en brandstofverbruik.

De 4-seizoenenband heeft de neiging om in de zomer iets sneller te slijten en is vooral geschikt voor mensen die niet al te veel rijden (tot 12.000 km per jaar maar zeker niet meer) en die niet vaak geconfronteerd worden met moeilijke winterse omstandigheden. 4-seizoenenbanden zijn wel geschikt voor op natte of koude wegen, voor stadsverkeer en onder kleine auto’s, maar zijn minder efficiënt als de weg er echt spekglad of ondergesneeuwd bijligt.

 

Wat zijn de voordelen van een 4-seizoenenband?

Door te kiezen voor vierseizoenenbanden kan je het hele jaar door op dezelfde banden rondrijden. Dat houdt meteen lagere uitgaven in: je hoeft je banden niet te (laten) wisselen of stockeren en je kan je beperken tot één set banden en velgen. Bovendien wordt het hele jaar door een hoog veiligheidsniveau gegarandeerd, op voorwaarde natuurlijk dat je je rijstijl aanpast aan de weersomstandigheden. Een 4-seizoenenband is in ieder geval efficiënter dan een zomerband in de winter… en efficiënter dan een winterband in de zomer! Over het algemeen maken 4-seizoenenbanden ook minder lawaai dan winterbanden.

 

Wat zijn de nadelen van een 4-seizoenenband?

Een vierseizoenenband is en blijft een compromis, wat betekent dat je auto in de zomer iets meer zal verbruiken zonder dezelfde efficiëntie te bereiken, en dat je in de winter extra rekening zal moeten houden met je remafstand, stuurbewegingen enzovoort. Weet alvast dat er verschillende types vierseizoenenbanden bestaan: sommige soorten zijn meer ‘zomergericht’, andere varianten zijn meer geschikt voor gebruik in de winter.

 

Waarop moet ik letten als ik 4-seizoenenbanden koop?

Bepaalde vierseizoenenbanden hebben een “winter”-certificaat: 3PMSF. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan het symbool van een berg met 3 toppen en een sneeuwvlok. De vermelding M+S (Mud+Snow) volstaat voor alle duidelijkheid niet. Wie met een gerust hart naar het buitenland wil reizen, bestelt dus best banden waarvan de doeltreffendheid in winterse omstandigheden is getest en bewezen. Sommige landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, hebben het gebruik van winterbanden in de winter verplicht. Niet-gecertificeerde 4-seizoenenbanden voldoen hier niet aan, laat dat duidelijk zijn. En ook: als je overweegt om 4-seizoenenbanden te monteren, doe dat dan voor álle wielen van je wagen en niet alleen voor de aangedreven wielen.

 

Conclusie

Vierseizoenenbanden vormen een mooi compromis voor bestuurders die weinig rijden en dat voornamelijk in steden en gebieden met zachte winters doen. Wie de aankoop van 4-seizoenenbanden overweegt, doet er best aan 3PMSF-gecertificeerde banden te bestellen.