Elektrische auto’s mogen dan wel minder CO2-uitstoot veroorzaken dan auto’s met een verbrandingsmotor, maar niet alle aspecten zijn beter. Het is al gebleken dat elektrische auto’s meer banden verslijten door hun vermogen en hun hoge koppel dat direct beschikbaar is, maar ook door hun hoge gewicht. Er verschenen al enkele onderzoeken over dit onderwerp, gebaseerd op gegevens van wagenparken, waar bestuurders vaak minder voorzichtig rijden omdat ze de rekening niet zelf betalen. Daarom vielen de conclusies tot op zekere hoogte te betwijfelen.
Nu heeft de Amerikaanse onderzoeksorganisatie J.D. Power gegevens van particuliere bestuurders verzameld. En de resultaten zijn even vernietigend: elektrische auto’s kosten meer aan banden dan hun tegenhangers op benzine.
Meer problemen
Uit het onderzoek van J.D. Power blijkt dat particuliere eigenaars van elektrische auto’s gemiddeld meer pech en problemen melden dan bestuurders met conventionele auto’s. Per 100 wagens in elke categorie registreerde de organisatie 187 problemen bij modellen met verbrandingsmotor, tegenover 216 bij de plug-inhybrides en 256 bij de elektrische auto’s.
Een groot deel van de particulieren gaf aan dat bandenslijtage een gevoelig punt was voor hun auto, wat de betrouwbaarheidsscore natuurlijk doet dalen. J.D. Power rapporteert dat 39 procent van de eigenaars van elektrische auto’s hun banden in de afgelopen twaalf maanden heeft moeten vervangen. Dit is bijna 20 procent meer dan de eigenaars van een auto met verbrandingsmotor (in dit geval op benzine).
Advertentie – lees hieronder verder
Hoge kosten
De besparingen die je met een elektrische auto kunt doen tijdens het laden (elektriciteit tegenover brandstof) moet je dus relativeren, want de kosten van banden voor elektrische auto’s liggen vaak hoger. Enkele specialisten waarschuwen autobezitters om deze kosten mee te nemen in hun berekening van de total cost of ownership (TCO). De kosten zijn vaak aanzienlijk, want banden voor elektrische auto’s zijn verstevigd (om het hogere gewicht te kunnen dragen) en vaak ook groter (qua breedte en velg).
Door meer banden te verslijten, stoten elektrische auto’s ook meer fijnstof uit, wat uiteraard problematisch is en zelden geweten door de bestuurders. Specialisten geven het hogere gewicht de schuld van deze snellere slijtage. Maar ze wijzen ook met een beschuldigende vinger naar het hoge motorkoppel en de minder frequente onderhoudsbeurten van elektrische wagens.
Auto’s steeds minder betrouwbaar
Het onderzoek van J.D. Power richt zich niet alleen op elektrische auto’s en toont dat de betrouwbaarheid van auto’s de afgelopen jaren gedaald is. Tesla staat nog altijd bij de slechte leerlingen. Het onderzoek van J.D. Power spreekt over problemen met banden en de gebruikersinterface (het infotainmentsysteem), maar er zijn geen gegevens beschikbaar over storingen door de batterijen of motoren. Een directe vergelijking met benzinewagens is dus niet mogelijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be