Zo’n tien jaar geleden waren de Belgische winters vrij streng, waardoor veel automobilisten voor winterbanden kozen. Tegenwoordig zijn er bijna geen strenge winters meer, maar uit vrees om vast te geraken in een laag sneeuw blijven automobilisten winterbanden kopen. Gewoontes en een zekere luiheid hebben hun intrede gedaan en ook de crisis en de inflatie hebben hun tol geëist. Hierdoor behoudt een aanzienlijk deel van de automobilisten zijn winterbanden zonder ze te wisselen in de zomer. Ze rijden dus de hele zomer met winterbanden.
Maar is dit wel een goed idee? En bespaar je op die manier echt geld? Het antwoord op deze vragen is negatief. Vergeet niet dat bij warm weer de weg soms tot 50 graden wordt opgewarmd, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor deze automobilisten.
Grote risico’s
In een interview met La Dernière Heure waarschuwt verkeersinstituut VIAS voor het gebruik van winterbanden in de zomer. Om dit te bewijzen, voerde de organisatie enkele remtests uit op een privécircuit. Uit de resultaten blijkt dat er bij 70 km/u 4,4 m extra nodig is om te stoppen op winterbanden (dat is de lengte van een gemiddelde auto).
Advertentie – lees hieronder verder
Bij 120 km/u duurt het zelfs 12,9 m langer om de auto tot stilstand te brengen. Ter vergelijking: een vierseizoensband (die een compromis biedt) heeft 3,6 m meer nodig dan een zomerband om te stoppen bij 70 km/u en 7,7 m meer bij 120 km/u. Dat is al beter, maar blijft een heikel punt bij een noodstop. Een auto met winterbanden zou nog 52 km/u rijden op het moment dat een auto met zomerbanden al stilstaat.
Financieel niet verstandig
VIAS wijst er ook op dat winterbanden gebruiken in de zomer zeker geen financiële voordelen heeft, ondanks de kosten van een bandenwissel. Winterbanden die in warme omstandigheden worden gebruikt, slijten namelijk veel sneller. Laten we dit in perspectief plaatsen. Twee bandenwissels kosten 200 euro per jaar kosten (vaak zelfs minder). Maar winterbanden verhogen het brandstofverbruik met 1 liter/100 km (dit betekent gemiddeld 75 liter en 120 euro voor een automobilist die 15.000 km per jaar rijdt).
Bovendien moet je er rekening mee houden dat winterbanden 60 procent sneller verslijten omdat ze fel afzien op een warm wegdek. Volgens berekeningen van VIAS zouden er over een gebruiksperiode van tien jaar (met 15.000 km/jaar) vijf sets winterbanden nodig zijn, vergeleken met minder dan vier sets zomer- en winterbanden samen (vier sets in totaal) voor een automobilist die zijn banden wel wisselt. Alles bij elkaar zou rijden op winterbanden 3.700 euro kosten over tien jaar, vergeleken met 3.200 euro voor de automobilist die zijn banden wel wisselt. En dan is er nog geen rekening gehouden met het grote veiligheidsverschil of met de luchtvervuiling. Banden die sneller verslijten, veroorzaken immers meer fijne deeltjes in de lucht en het water. Het lijdt geen twijfel wat de beste oplossing is…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be